|
|
MIKKELIN HIIPPAKUNNAN
PIISPA
Kotiseudun merkitys nykyajassa
Puhe piispantarkastuksen seurakuntaillassa 31.1.2013 Heinolassa
”Täytyy
ylipäänsä tunnustaa, että pienehköillä kaupungeilla on oma omituinen
hauskuutensa, jota kaipaa suuremmissa. Matkustaja kokee tätä aina ja
kieltämättä sen tunnustaakin - tulemmehan suureen kaupunkiin aivan
tuntemattomina. Tosin silmä täällä kiintyy useihin uusiin seikkoihin.
On merkillisyyksiä, joista jotakin on kuullut puhuttavan ja joiden
näkeminen nyt tuottaa iloa; tapaa toisia, joista ei ennen ole kuullut
edes puhuttavan. Kaikki tämä vaikuttaa, että aluksi olet mielissäsi,
mutta kun olet ehtinyt katsella näitä merkillisyyksiä tai kun olet
kyllästynyt niiden katselemiseen, tulet kortteeriisi. Huomaamattomana
ja kokematta kenenkään taholta sanottavaa tuttavallisuutta tai
erityistä ystävällisyyttä ja osanottoa olet kävellyt ympäri kaupunkia.
Nyt olet yksin; koska kaipaat seuraa ja varsinaista puuhaa, käy aika
pitkäksi, valmistaudut matkalle ja matkustat pois – kylmänä ja
välinpitämättömänä. Pienemmissä kaupungeissa on asian laita
päinvastoin. Pian olet nähnyt sen merkillisyydet. Käveltyäsi muutaman
tunnin tunnet ainakin nimeltä joka kadun, joka kulman, huomattavimmat
talot. Kuljet kuin kotiseudullasi. Kaikkialla sinua kohdellaan
ystävällisesti ja tuttavallisesti, ikään kuin olisit kauan oleskellut
paikkakunnalla. Jopa unohdat olevasi vieraalla seudulla, ja kun vihdoin
matkustat pois, on vaikeaa jättää uudet ystävät, joiden hyvyyttä,
suopeutta ja kohteliaisuutta saat kiittää niin paljosta.” (Elias
Lönnrot: Vaeltaja, s 31-32)
Tämä
oli katkelma Elias Lönnrotin viehättävästä matkakertomuksesta.
Lönnrotin matka alkoi 29. päivänä huhtikuuta 1828 Sammatista.
Vaeltaja-nimisenä julkaistu kirja kertoo matkasta Hämeenlinnan,
Heinolan, Mikkelin, Sortavalan, Ilomantsin, Pielisjärven, Nurmeksen,
Kuopion, Rautalammin ja Laukaan kautta Vesilahden Laukkoon, jonne
Lönnrot saapui 4. päivänä syyskuuta. Toukokuun puolivälissä hän oli
Heinolassa, jossa hän kirjoitti äsken lukemani tekstin, siis lähes 185
vuotta sitten.
Lönnrotin kokemus Heinolasta oli myönteinen. Heinola sai Lönnrotin
pohtimaan, millaisilla paikkakunnilla vieras tuntee olevansa kuin
kotonaan. Niinpä hän kirjoitti äsken lukemani tekstin: ”Pienemmissä
kaupungeissa on asian laita päinvastoin. Pian olet nähnyt sen
merkillisyydet. Käveltyäsi muutaman tunnin tunnet ainakin nimeltä joka
kadun, joka kulman, huomattavimmat talot. Kuljet kuin kotiseudullasi.
Kaikkialla sinua kohdellaan ystävällisesti ja tuttavallisesti, ikään
kuin olisit kauan oleskellut paikkakunnalla. Jopa unohdat olevasi
vieraalla seudulla, ja kun vihdoin matkustat pois, on vaikeaa jättää
uudet ystävät, joiden hyvyyttä, suopeutta ja kohteliaisuutta saat
kiittää niin paljosta.”
Millaisessa ympäristössä ihminen tuntee olevansa kotonaan? Mikä on
kotiseudun merkitys nykyään? Olen pohtinut tätä kysymystä viime aikoina
varsin paljon. Olemme nimittäin vaimoni Marian kanssa asuneet nyt
Mikkelissä reilut kolme vuotta. Sitä ennen asuimme lähes 22 vuotta
Heinolassa. Huomaamme elävämme yhä uudelle paikkakunnalle
juurtumisprosessin keskellä, vaikka sinänsä Mikkeli oli meille
entuudestaan monella tavalla tuttu. Monesti tulee mieleen, että
Heinolassa jokin asia hoituisi paljon helpommin. Ihminen etsii paikkaa,
jossa tuntisi olevansa kotonaan. Mutta millainen sellaisen ympäristön
tulee olla?
Lapsuudessa ihmisen mieleen piirtyvät ne maisemat, jossa hän viihtyy,
jossa tuntuu kotoisalta, jossa on miellyttävä olla. Minulle lapsuuden
ympäristö oli Lauritsalan kauppala, joka nykyisin kuuluu
Lappeenrantaan. Monille teistä lapsuuden kotiseutu on täällä
Heinolassa. Kovin paljon ei tarvitsisi muistia kaivella, kun muisto
toisensa jälkeen tulvisi mieleen lapsuuden kotiseudusta.
Lapsuudessa ihmisen mieleen piirtyy se ympäristö, jossa hän tuntee
olevansa kotonaan. Tällainen mielenmaisema kulkee mukanamme läpi
elämän. Se kertoo syvällä tavalla siitä, että meillä on juuret, että me
kuulumme johonkin. Mitä enemmän maailma on globalisoitunut, sitä
tärkeämmäksi on tullut kotiseudun ja paikalliskulttuurin vaaliminen.
Ilman juuria ei ihminen voi elää. Tässä tehtävässä Heinola-seura on
tehnyt tärkeää työtä. Mieleeni nousee myös monia kotiseudun hyväksi
toimineita niin Heinolan maalaiskunnasta kuin kaupungista.
Nyt jos milloin on tärkeää, että ihminen tuntee kuuluvansa johonkin.
Kotiseudun ja paikalliskulttuurin merkitys on siinä, että 'se
paikallistaa ihmisen, antaa hänelle paikan'. Tunne siitä, että kuulun
johonkin, että minulla on paikka, että olen kotoisin jostakin, on
entistä tärkeämpää kansainvälistyvässä ja monikulttuuristuvassa
yhteiskunnassa. Paikalliskulttuurin vaaliminen sitoo meitä omaan
kaupunginosaan, kylään, seurakuntaan, kaupunkiin, kotiseutuun. Se
vahvistaa identiteettiämme ja samalla vahvistaa meitä henkisesti.
Silloin olemme vahvempia kestämään ulkoisia paineita, kun ne meitä
kohtaavat. Silloin olemme myös valmiit kohtaamaan uusia kulttuureita,
kun tiedämme, mistä itse tulemme ja missä ovat juuremme.
Otan tästä yhden esimerkin. Heinolan maaseurakunta kunnosti vanhan
kirkkoherranpappilan ja sen pihapiiriin kuuluvat rakennukset 1990-luvun
alkupuolella. Muistan noilta vuosilta, kuinka sadat ihmiset joko varta
vasten tai muiden asioiden ohessa halusivat tutustua korjattuun
pappilaan. Keskustelin useiden seurakuntalaisten kanssa ja monet
kertoivat, kuinka tärkeä asema pitäjän kirkonmäellä hautausmaineen ja
pappilamiljöineen on heidän mielessään. Monet elämän käännekohdan
muistot liittyvät siihen paikkaan. Se kertoo siitä, että heidän
juurensa ovat Heinolan maalaiskunnassa. Siksi tuo miljöö ja nuo
rakennukset eivät olleet mikä tahansa alue tai mitä tahansa taloja.
Sama koskee varmasti myös tätä kaupungin kirkkoa ja pappilaa.
Kotiseututyö ja paikalliskulttuurin vaaliminen mielletään helposti vain
perinteen säilyttämiseksi ja paikoilleen jäykistyneeksi, taaksepäin
katsovaksi toiminnaksi. Kuitenkin perinteen olemukseen kuuluu elävyys
ja muuttuvuus. Samoin kotiseututyöhön kuuluu myös uuden luominen. Ajat
muuttuvat ja joskus on pakko luopua jostain vanhasta, vaikka se
saattaakin tehdä kipeää. Mutta toisaalta voi syntyä myös uutta, joka
yhdistää paikkakunnan, kylän tai kaupunginosan ihmisiä ja luo
yhteishenkeä, parhaimmillaan entistäkin vahvempana. Suomalaisen
kotiseututyön lähtökohtana on aina ollut paikallisten erityispiirteiden
arvostaminen, tutkiminen ja esiin nostaminen. Kansallisen kulttuurimme
kehittymisen kannalta olennaisia ovat juuri omaleimaiset
paikalliskulttuurit.
Tänään tässä piispantarkastuksen seurakuntaillassa Heinolan
kotiseutupäivänä voi tehdä joitakin tärkeitä johtopäätöksiä edellä
sanomastani. Ensinnäkin kotiseudun vaalimisen arvoa ei saa eikä voi
mitata pelkästään tuottoprosenteilla eikä taloudellisella tuloksella.
Nykyisenä aikana hyvin usein kysytään, saadaanko paikalliskulttuuriin
sijoitetuille varoille riittävää tuottoa tai vastinetta. "Muistot eivät
pitkään elätä eikä kotiseutua voi syödä", kuulee sanottavan. Totta,
mutta ei ihmisen elämääkään voi muuttaa euroiksi!
Toiseksi kotiseututyötä, yhtä vähän kuin muutakaan kulttuuritoimintaa,
ei saa tarkastella pelkästään välineenä muiden tavoitteiden
saavuttamiseksi. Toki sillä on myös välinearvoa, mutta tämä arvo on
toissijainen. Kaikella kulttuurityöllä on arvo sellaisenaan.
Paikalliskulttuurin vaaliminen on osa ihmiselle uskottua 'viljelijän ja
varjelijan' tehtävää. Sitä on myös työ kotiseudun ja oman asuinalueen
hyväksi. Se luo hyvinvointia, jota on vaikea mitata rahassa, mutta joka
näkyy henkisenä hyvinvointina.
Ja kolmanneksi: paikalliskulttuuri ja kotiseutu hoitavat juuriamme.
Elämme maailmassa, jossa erilaiset kulttuurit kohtaavat, elämäntavat
yhtenäistyvät, ylikansallinen 'tajuntateollisuus' tunkee joka paikkaan.
Tulevaisuuden haasteissa selviää parhaiten se, joka tietää, kuka on ja
mistä on lähtöisin. Siksi kotiseudulla ja sen hyväksi tehtävällä työllä
on tärkeä merkitys tulevaisuuden kannalta.
Lönnrotin vaeltaessa toukokuussa 185 vuotta sitten Heinolassa kirkko
oli vahvasti läsnä tämän paikkakunnan elämässä. Kaupungin maisemaa
hallitsi mäellä oleva kirkko. Helatorstaina hän osallistui
jumalanpalvelukseen kirkossa. Hän kuvaili kirkkoa ja sanoi: ”Kirkko on
muuten kahdeksankulmainen, ja joskin se on pieni, se on sisältä sangen
sievä. Jotta samaa voisi sanoa sen ulkomuodostakin, se olisi
maalattava.” (s 30-31)
Yhä edelleen suomalaisessa kirkonkylässä ja kaupungissa erottuu kaiken
muun yläpuolella kirkon torni. Se on merkki seurakunnan läsnäolosta
paikkakunnan ihmisten elämässä. Kirkko on useimmiten vanha ja sitä
ympäröi ehkä vielä vanhempi hautausmaa. Ne viestivät seudun juurista,
historiasta sekä henkisistä ja hengellisistä arvoista. Ulkonaiset
merkit kertovat myös sisäisestä todellisuudesta. Suomalaiseen
kotiseudun maisemaan kirkko kuuluu luontevana osana. Samalla tavalla
mielenmaisemassa kirkolla on oma paikkansa. Se myös säilyy siellä,
mikäli seurakunta on läsnä paikkakunnalla nimenomaan kirkkona.
Uskollisena omalle tehtävälleen kirkko voi toimia parhaiten toivon ja
tulevaisuuden välittäjänä. Silloin se on Jumalan läsnäolon yhteisönä
läsnä koko suomalaisessa todellisuudessa. Silloin kirkko kohtaa ihmiset
siinä elämänpiirissä, jossa he elävät, myös täällä Heinolassa.
Seppo Häkkinen
|
|