|
|
Pirkko Sihvonlahti:
Minun Heinolani
Koulutytön muistikuvia maalaistalon
elämästä 1940-luvulla
Talkootyöt
Miehet olivat sota-aikana rintamalla, joten naiset, lapset ja ikämiehet
tekivät maalaistalon työt. Kaupunkilaisetkin tulivat mielellään
maatilalle heinä- tai ruistalkoisiin. Suurin osa talkooväestä oli
naisia ja kouluikäisiä nuoria, joten peltotyöt olivat heille täysin
vieraita puuhia. Onneksi apuna oli hyvä naapurimme, entinen
torpparimme, kuusikymmentä vuotta täyttänyt Arvi. Hänellä oli
kesähelteelläkin pitkähihainen flanellipaita ja henkseleillä ylhäällä
pysyvät sarkaiset pussihousut. Lippalakki oli kallellaan päässä,
suupielessä roikkui itse tehty sätkä ja jaloissa olivat pitkävartiset
kumiteräsaappaat. Hän ei käyttänyt lainkaan saapassukkia, vaan kääräisi
jalkarätit ilmavasti jalkaterän ympärille.
Arvi opasti talkoolaisia ruislyhteiden sitomisessa ja heinien
seivästyksessä. Joskus saattoi käydä niin, että hän joutui sitomaan
melkein kaikki lyhteet ja pystyttämään ne kuhilaiksi, koska
talkoolaisten ammattitaito ei oikein riittänyt.
Työn lomassa oli kahvi- ja kotikaljatarjoilua. Kahvi oli korviketta,
sillä oikeaa kahvia ei pula-aikana ollut, ei ainakaan suurelle
talkooporukalle tarjottavaksi. Äitini oli toi korvikkeen pellolle
isossa kuparipannussa. Hän oli asetellut kahvikupit ja vehnäviipaleet
pärekoriin, joka toimi samalla vehnäsen tarjoiluvatina. Hän nosteli
kahvikupit pyyheliinojen päälle pellon reunalle katsoen samalla, että
lähistöllä oli joitakin istuinkiviä tai sopivaa ojan pengertä. Hienoa
sokeria ei käytetty kahvin kanssa lainkaan, vaan sokeri oli aina
palasokeria. Korvikkeen kanssa tarjottava kerma oli lasipullossa, jonka
ympärille oli kääritty kylmässä vedessä kasteltu vaate tai pullon
päälle oi vedetty villasukka. Kesähelteillä oli pakko suojata kerma
lämmöltä ja auringolta.
Siinä istuivat kaupunkilaisrouvatkin pumpulimekoissaan ja
kumisaappaissaan ojan pientareella ja hörppivät kahvia jopa ”tassilta”.
Me talon oma väki sujautimme sokeripalan suuhun ja ryystimme juoman sen
läpi lautaselta. Taitavimmat osasivat pyöritellä lautasta sormenpäiden
varassa samalla puhallellen korviketta sopivan jäähtyneeksi. Vehnänen
on harvoin niin hyvältä maistunut kuin korvikkeessa kostutettu
vehnäsviipale maistui peltotöiden lomassa.
Vasta työn päätyttyä tarjottiin kotona valmistettua sahtia. Tarjolla
oli sekä naisten että miesten sahtia. Miesten sahti oli vahvasti
alkoholipitoista, joten sitä ei voitu tarjota työn aikana. Ruiskuhilaat
olisivat saattaneet lysähtää kasaan ja heinätukot osua vain osittain
heinäseipääseen. Talkoiden päätteeksi talossa tarjottiin aina ruokaa.
Lihakeitto ruisleivän ja voin kera oli tavallisin pääruokalaji.
Jälkiruokana oli yleensä marjakiisseli tai vatkattu marjapuuro eli
ilmapuuro. Liha ja voilla päällystetty aito ruisleipä olivat
harvinaista herkkua pula-ajan kaupunkilaisille.
Havaitsin usein, että talkoovieraat sujauttivat lähtiessään kassiinsa
jonkin nyssykän. He hymyilivät maireasti ja sanoivat äidilleni suuret
kiitokset. Ajattelin, että ovatpa kaupunkilaiset ystävällisiä ja
auttavaisia ihmisiä. Vasta myöhemmin ymmärsin, että heillä oli puutetta
sekä läskistä että voista. Sew oli aikaa, jolloin kaupunkilaiset
ilahduttivat maalaistuttaviaan tiheillä vierailukäynneillä. Käyntien
tarkoituksena oli useimmiten ostaa lihaa, voita ja kananmunia. Se oli
mustan pörssin kauppaa.
Kesäkiireet
”Se lehmäin, se lehmäin se!” huutelin tarhikon veräjällä tuntia ennen
iltalypsyn alkua. Parhaina päivinä johtolehmä Mansikki saapui
lehmälauma perässään lypsettäväksi. Lypsy tapahtui käsin tarhikolla,
joka oli aidattu neliön muotoinen alue kotipihan laidassa. Siihen
aikaan ei ollut lypsykoneita. Lämpiminä kesäiltoina kärpäset kiusasivat
lehmiä niin, että tarvittiin ”kärpästen rapsija” lypsyn ajaksi. Jos
kaupunkilaisvieraita sattui paikalle, heille annettiin muutama koivun-
tai lepänoksa käteen ja he saivat huiskia kärpäsiä pois lehmistä.
Palkkiona oli muutama litra maitoa.
Lehmät potkivat ja huiskivat hännillään niin kovasti, että lypsäminen
oli kovin hankalaa. Joskus maitoa kaatui maahan ja muutaman kerran
lehmä onnistui pistämään sorkkansa ämpäriin. Tällöin koko ämpärillinen
oli annettava vasikoiden juotavaksi. Iltalypsyn jälkeen lehmät
päästettiin pieneen yöhakaan, josta ne tulivat aina aamulypsyn aikaan
veräjän pieleen odottelemaan.
Mutta huonojakin päiviä oli. Siihen aikaan lehmät laidunsivat päivisin
metsässä. Tehtäviini kuului etsiä lehmät laajalta metsäalueelta.
Juoksin kumisaappaat jalassa ja alkumatkasta usein voileipä kädessä
mäkien yli ja ojien poikki. Ei siinä ennättänyt ihailla metsämaaston
kauneutta tai tuntea metsäkukkien tuoksua. Ei myöskään varoa
käärmeittä. Erityisesti kuumalla ilmalla tai sateella lehmät eivät
saapuneet omintakeisesti lypsypaikalle. Löytäminen oli erityisen
vaikeaa, kun yhdellä lehmällä oli kello kaulassa. Olikohan se
perushämäläistä säästäväisyyttä? Löydettyäni lehmät tällaisen
epätoivoisen etsimisen jälkeen olin niille niin vihainen, että
juoksutin kymmenpäistä lehmälaumaa vitsalla huiskien kohti
lypsypaikkaa. En todellakaan ajatellut miten vaikea niiden oli juosta
täydessä maitolastissaan. Tarhikolla paiskasin suutuspäissäni muutaman
lehmän iltajuomat niiden niiden turvan päälle noituen ”kunhan hänes´
on”.
Maito siivilöitiin tonkkaan, joka oli tarhikon aidan vieressä
jakkaralla. Juuri lypsetty maito separoitiin maitokammarissa heti
lypsyn jälkeen. Kerma ja kuorittu maito ei kurri erotettiin
separoimalla toisistaan. Kerma hapatettiin ja kirnuttiin voiksi, kurri
juotettiin vasikoille ja kissoille. Käyttömaito otettiin kannuun jo
ennen separointia.
Kesäaamuisin hain usein kaksi hevostamme laitumelta. Kolmas hevosemme
oli armeijan käytössä. Maalaistalothan osallistuivat maanpuolustukseen
lähettämällä sekä isännät että hevoset rintamalle. Vanhan veräjän luona
kutsuin hevosia, Helyä ja Intoa nimeltä. Ne astelivat rauhallisesti
luokseni. Annoin molemmille leipäpalat ja asetin toiselle suitset
päähän. Kävelin suitsista kiinni pitäen toisen hevosen edellä ja toinen
käveli vapaana perässä. Kumpikaan hevosista ei kertaakaan satguttanut
minua eikä vapaana kulkeva hevonen lähtenyt sivupoluille. Olisinhan
voinut ratsastaa toisella hevosella, mutta olin niin pieni, että en
päässyt hevosen selkään ilman sopivaa apukiveä. Metsälaitumella ei aina
sopivaa kiveä löytynyt.
”Voimahloton kun kärme meinas pulota min päällem” kirkaisi äitini
heinätukkoa seipäälle nostaessaan. Heinien seivästäminen oli naisten
työtä, vaikka se olikin kovin raskasta. Monia vuosia kodissani renkinä
ollut Eeve pystytti seipäät. Hän junttasi rautakangella reiän maahan,
iski siihen heinäseipään pystyyn, nappasi saapasvarrestaan seipään
nauln js tökkäsi sen alimmaiseen reikään. Eevellä oli jalassaan
mahtavat pussihousut ja sama ruudullinen lippalakki aina päässään.
Työmies tupakka roikkui melkein aina suupielessä, tosin usein
sammuneena. Hän oli leppoisa mies ja kova työmies.
Kymmenvuotiaana minut ylennettiin heinätöissä hevosvetoisen
haravakoneen ajajaksi, sitä ennen olin saanut toimia ”naulatyttönä”.
Eeve niitti heinän hevosvetoisella niittokoneella edellisenä yönä
hieman kuivahtamaan. Varsinaisena seivästyspäivänä kokosin heinät
haravakoneella pitkänomaisiin kasoihin, joiden vierelle seipäät
pystytettiin. Seipäiden tuli olla ehdottoman suorissa riveissä
peltosaran suuntaisesti.
Keväällä perunan istutuksen aikaan sain kymmenvuotiaana taluttaa
hevosta. Ohjasin sitä pitämällä tiukasti kiinni hevosen suitsista aivan
kuolaimen vierestä. Oli varottava, että hevonen ei tallaa jalkani
päälle epätasaisella perunapellolla. Tärkeintä oli se, että perunavaot
olivat suoria. Auran eli arran varressa oleva ei oikein voinut ohjata
hevosta viivasuoraan.
Imjärven kymmenkunta taloa oli aikanaan perustanut Imkoskeen
sähkölaitoksen ja myllyn. Sähköä tuotettiin päivittäin, mutta sitä
säännösteltiin. Mylläri sammutti sähkön yön ajaksi ja sytytti sen
aamulla viiden aikaan. Illalla klo 22 valot alkoivat hiljalleen himmetä
sammuen hetken kuluttua kokonaan.
Linjat olivat aika usein epäkunnossa. Tästä johtuen sähkölinjojen
tarkastus oli jokaisen talon osuudelle tehtävä itse. Nopsajalkainen
koulutyttö oli tähän tehtävään sopiva. Monena kesäiltana juoksin
sähkölinjan alla katse johtoihin suunnattuna. Oli tarkkailtava,
olivatko johdot jotenkin kietoutuneet toisiinsa tai peräti poikki
jostakin kohdasta. Mieleeni on jäänyt eräs linjan tarkastusretki.
Vanhempani olivat luvanneet ottaa minut mukaan iltamiin. jotka
pidettiin vasta valmistuneella kylän huvitalolla Salopirtillä. Ehtona
oli se, että ensin tarkastan sähkölinjan. Juoksin tuon muutaman
kilometrin matkan linjan alla. Enpä tainnut montakaan kertaa vilkaista
ylös linjoihin. ”Kunnossa ovat” tokaisin tullessani. Onni oli
puolellani. Vika taisi olla jonkun toisen talon linjaosuudella.
Iltamiin pääsy oli 1940- luvun koulutytölle unelmien täyttymys. Oli
mahtavaa istua pitkillä selkänojattomille puupenkeillä
koivuntuoksuisessa seurantalossa. Ohjelmana olivat ajan tavan mukaan,
tervehdyssanat, runonlausunta, yksinlaulu ja näytelmä. Puhvetista sai
ostaa yhtä lajia laimeaa mehua. Lopuksi oli tunti tanssia paikallisen
haitarinsoittajan tahdittamana. En toki itse tanssinut, mutta oli
ihanaa katsella.
Kesäarkeen kuului muutamia hauskoja askareita. Vispilöiden teko oli
leppoisaa puuhaa. Vispilävarvut otettiin alkukesällä ennen juhannusta
rauduskoivusta. Pienellä työveitsellä poistettiin lehdet ja oksien
kuoret. Varvuista muotoiltiin vispilä, joka oli toisesta päästään
laajempi. Kapeampi pää sidottiin tiukasti taipuisiksi kierretyillä
varvuilla. Varpuvispilät olivat ainoita vatkaimia ruokataloudessa.
Vispilän sidontamalli paljasti, kuka oli sen tehnyt. Vispilät
säilytettiin ilmavasti liiterin kattoon ripustetuilla naruilla. Ennen
käyttöönottoa ne kasteltiin ensin kuumassa ja sitten kylmässä vedessä.
Vastojen teko oli myös alkukesän puuhaa. Nekin tehtiin ehdottomasti
rauduskoivusta. vastojen tekoa varten kaadettiin sopivankokoinen koivu
ja vastat tehtiin valmiiksi asti metsässä, yleensä kaadetun koivun
rungolla istuen. Tämän suomalaisen saunan peruspuhdistusvälineen
tekeminen oli todellista taitopuuhaa. Mestareita oli moneen tyyliin.
Myös vastat säilytettiin liiterin kattoon ripustetuissa naruissa.
Käyttöön otettaessa kuivaa vastaa liotettiin tulikuumassa vedessä.
Samalla nautittiin ihanasta tuoreen koivunlehden tuoksusta saunassa.
Hauskinta kesäpuuhaa oli haavan lehtien riipiminen juhannusaattona.
Kodissani oli tapana levittää paksu kerros haavan lehtiä tuvan
lattialle juhannuksen ajaksi.
Vähemmän kiinnostavia kesätöitä olivat kasvimaan kitkeminen ja kastelu.
Kaikki tavallisimmat kasvikset kasvatettiin kotipuutarhassa. Kasviksia
ei ostettu lainkaan. Meillä ei ollut minkäänlaisia kastelulaitteita,
joten vesi kannettiin kastelukannulla navettakaivosta. Kotini pihalla
oli myös paljon perennoja ja kesäkukkapenkkejä, joiden hoitaminen
kuului kesätehtäviin.
Koulutytön kesäinen arkipäivä oli työntäyteinen. Keskipäivällä ei ollut
sopivaa mennä uimaan. Vasta iltalypsyn, separoinnin ja tiskin jälkeen
oli lupa mennä rannalle, mutta silloin aurinko oli jo laskemaisillaan.
Rantaelämä jäi kovin tuntemattomaksi ainakin sota-ajan lapselle
maalaistalossa.
Ruoka-asiat
Mitä syötiin ja mihin aikaan?
Arkipäivän ruoka-ajat olivat vakiot: aamulla klo 7 tarjottiin
ruispuuroa, läskisoosia ja perunoita. Metsä- ja peltotöihin menijöiden
oli tapana syödä heti aamulla tukevasti. Liha-, kaali- tai kalakeitto
vaihteli keskipäivän aterialla, joka syötiin klo 12. Jälkiruokana oli
usein marjapuuro. Iltaruoka oli klo 18. Perunat ja läskisoosi
saattoivat olla ruokana illallakin, mutta kesällä viili talkkunan kera
oli kuitenkin kevyempi ja suositumpi vaihtoehto. Kahvia tai korviketta
ei juotu ruoan yhteydessä, mutta kesäisin sitä vietiin usein pellolla
työskentelevien piristykseksi sekä aamu- että iltapäivällä.
Ruokakello eli vellikello oli tärkeä tiedotusväline kesäisessä
maalaiselämässä.
Vellikello oli aitan katolla ja sitä soitettiin
pitkästä narusta vetäen. Puolen päivän aikaan kelloa kilkutettiin
merkkinä siitä, että ruoka oli valmista. Kellon soinnista voitiin
päätellä, millainen oli kellonsoittajan mieliala. Kelloa käytettiin
myös hälytysvälineenä, jos jotakin yllättävää oli pihapiirissä
tapahtunut. Pääsääntö oli se, että aina kellon soidessa piti kiireesti
saapua pihalle.
Arkiruoan raaka-aineita olivat pääsääntöisesti syysteurastuksen
yhteydessä suolattu liha ja suolattu kala. Äitini oli innokas lahnan
kalastaja. Hän pyydysti lahnat verkoilla läheisestä Kirveslammesta ja
sulasi ne halkaistuina kalatiinuun. Hänen suolaamiaan lahnoja syötiin
ympäri vuoden. Lahnapuolikkaasta leikattiin ruotoineen sormenpaksuisia
paloja, jotka syötiin keitetyn perunan kanssa. Suolasienistä
valmistettiin kastiketta ja salaattia. Tosin kodissani käytettiin hyvin
harvoja sienilajeja. Keltavahverot, haapa- ja karvarouskut olivat
ainoita äitini hyväksymiä sieniä.
Kaikki marjat olivat itse poimittuja metsämarjoja ja puutarhamarjoja.
Puolukka oli helpon säilyvyytensä vuoksi suosituin marja. Puolukat
survottiin sellaisinaan puusaaviin, jota säilytettiin ruoka-aitassa.
Omalta suolta poimittiin lakkoja ja mesimarjoja. Mesimarjoista tehtiin
taivaallisen makuista tuoremehua ja lakat valmistettiin hilloiksi.
Metsämansikoita ja mustikoita poimittiin niin paljon kuin muilta
kiireiltä ehdittiin ja niistä tehtiin hilloa. Puutarhassa kasvatettiin
karviaismarjoja, musta- ja punaherukoita sekä vadelmia.
Riistaa ei käytetty lainkaan, sillä perheessäni ei ollut innokasta
metsästäjää. Juurekset viljeltiin itse, samoin kurkut, tomaatit, kaalit
ja lehtisalaatit.
Kotikalja, maito ja kirpeän hapan piimä olivat ruokajuomia. Ruoan
kanssa ei koskaan juotu vettä, mutta sitä juotiin janojuomana suuresta
vesisaavista yhteistä kuuppaa käyttäen. Sahti ei myöskään ollut arjen
ruokajuoma., mutta juhlapöydissä sitä tarjoiltiin aina ruoan kera.
Kesän ja syksyn herkkuja
Kesäisin valmistettiin viiliä ainakin joka toinen ilta. Lypsylämmin
maito ja lusikallinen valmista viiliä pantiin pieniin lasiastioihin. Ne
asetettiin keittiön nurkassa olevaan kaappiin viiliytymään
vuorokaudeksi. Viiliä syötiin vaalean hämäläisen talkkunan kansa ja
seosta kutsuttiin letkuksi.
Marjapöperö (pöperö) oli suosittu
kesäruoka. Survottuihin marjoihin yhdistettiin talkkunaa siten, että
tuli paksu puuro. Se syötiin maidon kera. Ternimaidosta valmistettiin
uunijuustoa, joka maustettiin kanelilla ja syötiin maidon kera.
Syksyisin äitini valmisti puolukoista ja ruisjauhoista rippanaa. Se oli
leivinuunin jälkilämmössä useita tunteja haudutettu jälkiruoka, joka
nautittiin maidon kanssa. Juhannukseksi tehtiin aina retarieskoja.
Hapatettuun kermaan yhdistettiin ruisjauhoja ja suolaa. Taikinasta
muotoiltiin kämmenen kokoisia ohuita rieskoja, jotka paistettiin
kaaalinlehden päällä hyvin kuumassa uunissa ja nautittiin runsaan voin
kera.
Kesäsunnuntaisin syötiin aamupäivällä juustokeittoa. Kiehuvaan
maitoon yhdistettiin piimä- kananmunaseosta. Seosta keitettiin hetken
ja saostunutta juustomassaa koottiin kauhalla kokkareiksi niin, että
hera erottui keiton liemeksi. Keiton ainoa mauste oli suola. Tällainen
kokkareinen juustokeitto oli maukasta ohuen ruisleipäviipaleen kera.
Syksyisin äitini leipoi uusista ohrajauhoista ohuita ”pippoja”. Hän
paineli taikinan aivan ohueksi levyksi ja paistoi levyt tulikuuman
leivinuunin arinalla siten, että lopputuloksena oli kaksi pelkkää
kohonnutta ruskeapilkkuista kuorta ja välissä pelkkää tyhjää. Pipot
olivat upean makuisia juuri paistettuina ja runsaalla voilla siveltyinä.
Vierasruoka
Vierasruoka tarjottiin aina salin puolella ja se ei ollut tavallista
arkiruokaamme. Vieraille tarjottiin usein keitettyä haukea ja
munakastiketta lehtisalaatin ja keitettyjen perunoiden kera.
Alkuruokana saattoi olla ”tytinää” eli aladobia, joka valmistettiin
vasikan lihasta. Jos vieraille tarjottiin liharuokaa, se oli yleensä
vasikanpaisti keitettyjen kasvisten, kastikkeen ja puolukkasurvoksen
kanssa.
Kahvivieraita varten oli aina vierasvara. Tietyssä komerossa ja omissa
peltirasioissaan säilytettiin kolmea lajia pikkuleipää ja yhtä lajia
kuivaa kakkua. Ne saattoivat joskus olla pidempään säilytettyjä, mutta
niitä piti aina olla varastossa vieraan varalle. Kahvin kanssa
tarjottava vierasvara oli aina makeutettua. Kodissani ei koskaan
käytetty kahvin kanssa ns. pikkusuolaisia tuotteita.
Ruoka-aineiden säilytys
Maitokamari, jota kammariksi kutsuimme, oli erillinen pieni punainen
rakennus pihamaalla ja käytössä vain kesäaikana. Jo kammarin ovelle
kuului merkillinen sihinä peränurkasta. Siellä kuhisi piimä, joka
hapatettiin kitkerän kirpeäksi sintupiimäksi. Sitä juotiin janojuomana
peltotöissä.
Kivilattian päälle yhteen nurkkaan oli tehty eräänlainen sementtiallas.
Siellä säilytettiin kotona kirnuttua voita voipaperiin pakattuina
puolen kilon paketteina. Joka toinen viikko äiti souti Imjärven
kaupalle Imkosken yläjuoksulle ja myi voin kauppaan. Heinolan
Osuuskaupalla oli siihen aikaan sivumyymälä Imjärven kylän keskustassa.
Maitokamarin toisessa päädyssä oli kala- ja liha-aitta. Aitan
kivilattian päällä oli kaksi suurta puutiinua. Toiseen tiinuun
suolattiin syysteurastuksen aikaan lähinnä sianlihaa. siellä kelluivat
puhdistetut päät, sorkat, kyljet ja ruhon paremmat osat samassa
suolaliemessä. Mikäli lammasta tai nautaa teurastettiin, niiden lihat
suolattiin eri astiaan tiinun vierelle.
Toiseen tiinuun suolattiin kalat. Suolakala oli yleensä lahnaa. Ahvenet
ja hauet valmistettiin heti tuoreina ruoaksi. Marraskuisesta
muikkusaaliista osa syötiin heti ja loput suolattiin pikkutynnyriin.
Jauhoaitta oli eri rakennuksessa. Siellä oli rivi kannellisia laareja.
Kaikki jauhot olivat kotiviljasta myllytettyjä. Laareissa oli ruis-,
ohra- ja vehnäjauhoja. Ruis- ja ohrajauho jauhettiin Imkosken myllyssä,
joka oli paikallisten isäntien omistama. Vehnäjauhot jauhatettiin
Kumian myllyssä, samalla saatiin myös grahamjauhot ja mannaryynit.
Imkosken myllyllä ei ollut vehnäjauhon käsittelyyn tarvittavia
seulontalaitteita.
Laareissa säilytettiin myös kokonaisia jyviä: kauraa, ruista, ohraa ja
vehnää. Kauraa ei koskaan jauhatettukaan, vaan se syötettiin
kokonaisina jyvinä eläimille.
Talon takana mäen syrjässä oli kaksi maakuoppaa, joissa perunat,
porkkanat, lantut ja nauriit säilytettiin. Toisessa kuopassa oli
enimmäkseen eläinten ruoaksi tarkoitettuja turnipseja ja rehukaalia.
Ennen uuden sadon valmistumista tehtiin kuopissa suursiivous. Kuopat
tyhjennettiin, rikkoontuneet puukehikot korjattiin, kuopat lakaistiin
ja tuuletettiin.
Varsinaiset ruokatavarat säilytettiin ruokahuoneessa, sillä jääkaappeja
ei ollut. Ruokahuoneet olivat yleensä taloissa pohjoisen puolella.
Jostakin syystä kotini ruokahuone oli sijoitettu etelän puolelle. Tästä
johtuen se oli kesällä liian kuuma. Lämpiminä kesinä jouduimme
kuljettamaan kaikki herkästi pilaantuvat ruokatavarat maitokammarin
kivilattialle pihan toiseen laitaan. Toinen mahdollisuus oli viedä
ruoat lähteeseen, joka sijaitsi mäen alapuolelle parin sadan metrin
päässä.
Rukiista valmistetut reikäleivät säilytettiin puusalkoon pujotettuina
tuvan katon rajassa. Leipää leivottiin kerran kuukaudessa. Taikina
tehtiin aina samaan taikinasaaviin, jossa oli hapanjuurta tallella.
Kotonani leivottiin reikäleipiä, ei koskaan limppuja.
Siirtolaiset kotitilallani
”Kaik´ männiit eikä piisantkaa” tokaisi terijokelainen äiti saapuessaan
siirtolaisena Kesiön kansakoululle. Talvisodan alkaessa syksyllä 1939
terijokelaiset joutuivat lähtemään kodeistaan niin nopeasti, että vain
käyttövaatteet ja hätäisesti koottu kassillinen tärkeimpiä tavaroita
oli ehditty ottaa mukaan. Evakuointi suoritettiin tehokkaasti. Heinolan
seminaari oli yksi tälle alueelle sijoitettavien siirtolaisten
kokoamispaikka. Sieltä heidät ohjattiin eri kylien kansakouluille tai
seurataloille, joista sijoittaminen paikallisiin perheisiin tapahtui.
Äitini tarjosi terijokelaiselle Maijalle ja hänen kahdelle lapselleen
Lahjalle ja Alpolle asuntoa meiltä. He saivat oman pienen huoneen
asuttavakseen, mutta ruokansa he valmistivat itse yhteisellä
puuhellalla äitini kanssa. Koska jääkaappia ei siihen aikaan ollut,
ruokakomeron hyllytilat jaettiin kahden perheen kesken.
Maijasta tuli pian tärkeä apumme talon töissä ja hyvä ystävämme.
Siirryimme aika pian yhteiseen ruokatalouteen ja olimme siis samaa
perhettä. Kiinnyin Maija-tätiin ja pidin hänen lapsiaan miltei
sisaruksinani. Olin ainoa lapsi ja olin onnellinen saadessani
kavereita. Kun perhe kymmenen vuoden kuluttua muutti Heinolan
kaupunkiin, jäi Maija-täti hyväksi ystäväkseni ja pidimme tiivistä
yhteyttä hänen kuolemaansa saakka.
Jatkosodan evakuointien aikaan v. 1944 saapui kotiini mainio Pihkasen
5-henkinen perhe lehmiensä kanssa. Perheen Riikka-tytär ajoi lehmät
maantietä ja kinttupolkuja pitkin Uusikirkolta Heinolaan. Oli hän
joitakin matkaosuuksia tullut rautateiden härkävaunussa lehmineen. Muu
perhe: äiti, isä, Maila-tytär ja mummo tulivat omalla hevosella koko
matkan. Tavaroita heillä oli mukana vain sen verran, kun yhteen
hevoskärryyn neljän henkilön lisäksi mahtui.
Meillä asui siis kaksi siirtolaisperhettä samaan aikaan, joten
ruokakomero jaettiin kolmen perheen kesken. Pihkasen lehmät
sijoitettiin navettaamme niin, että toisella puolella syöttöpöytää
olivat evakkolehmät ja toisella puolella omat lehmät. Perhe asui
salissamme, mutta hella ja leivinuuni olivat tietysti yhteiset. Olin
aivan silmät pyöreänä, kun Pihkasen täti paistoi meheviä
karjalanpiirakoita leivinuunissamme ja tarjosi niitä meille kaikille
voi kera. Hänellähän oli omat lehmät mukana, joten voita riitti. Hän
teki myös isot uunivuoalliset karjalanpaistia ja tarjosi sitä talon
väelle. Tosin liha-avustusta tuli meidän sianlihatiinustamme.
Tälle karjalaisperheelle oli ominaista hersyvä vieraanvaraisuus,
valoisa elämänasenne ja nöyristelemätön sopeutuvuus uusiin
olosuhteisiin. Meillä jäyhillä hämäläisillä oli ihmettelemistä. Kuulin
joskus äitini ja isoäitini päivittelevän tuota tuhlailevaa ruoan
käyttöä.
Kotonani oli totuttu pitkään mutta kapeaan leipään perinteiseen
talonpoikaistyyliin. Karjalaisisäntä oli taitava sekä sisä- että
ulkotöissä. Siivous, ruoanteko ja langan kehrääminen onnistuivat siinä
kuin kyntäminen tai mutakuoppaan pudonneiden lehmien pelastaminen. Hän
oli jo vanhempi mies, joten hän ei ollut sodassa. Hän oli todellinen
aarre talon töiden hoidossa, koska isäni oli sotatehtävissä. Meille
tällainen monitoimimies oli aivan uusi ilmiö, isälläni oli nimittäin
vanhanajan miehen periaate: akkojen töihin hän ei ryhdy.
Kun isäni saapui lomalle, hänen oli vaikea sopeutua siihen, että hänen
talossaan asui pikku perheen lisäksi kahdeksan aivan vierasta ihmistä.
Ydinperheeseemmehän kuului vain kolme henkilöä. Isäni lyhyinä
loma-aikoina hän ja isä Pihkanen ottivat toisistaan mittaa lähinnä
sanallisesti. Joskus myös käytännön työssä: hevosten käsittely, puutyöt
tai metsätaitoasiat olivat paremmuuden mittauskohteina.
Kuinka kävikään? Miehet alkoivat arvostaa toisiaan ja perheistämme tuli
ystäviä. Pihkasen perhe sai jonkin ajan kuluttua pika-asutuslain
nojalla pienen tilan Myllyojalta. Uusi maanhankintalaki säädettiin v.
1945 ja uusien tilojen muodostus alkoi sen perusteella v. 1946.
Pihkasen perhe osti tämän lain perusteella maatilan Paimiosta ja muutti
sinne. Jokavuotiset vierailut perheidemme kesken jatkuivat monia vuosia
pitkästä välimatkasta huolimatta.
Me hämäläiset jouduimme olosuhteiden pakosta ottamaan karjalaiset koteihimme, mutta saimmekin heistä elinikäisiä ystäviä.
|
|