|
|
Olavi Malin:
Minun Heinolani
Torinäkymästä se alkoi
Eloni Heinolassa
alkaa 1951 syksystä, jolloin muutimme aivan keskustaan torin varteen.
Asuntomme oli Heinolan Osuuskaupan kaksikerroksisen, puurakenteisen
kaupparakennuksen toisessa kerroksessa. Tilaa oli keittiön ja kamarin
verran.
Keittiön
ikkunasta näkyi iso kaupan hiekkapintainen piha ja sitä reunustava
aita. Aidan katkoi vuoroin varastorakennukset ja portit. Kamarin
ikkunasta avautui näköala Kirkkokadun yli torille.
Kesäisin oli havaittavissa kulkijoiden jättämät kulku-urat, jotka
johtivat torin ylitse kulmittain ristiin. Muuten tori oli avara
hiekkapintainen kenttä. Keskellä oli pystylaudoitettu, lieriömäinen,
reilu miehen korkuinen rakennelma ilmoitusten kiinnitystä varten.
Tornin, joksi se pikkupojan silmien välityksellä mielikuvituksessa
usein muuntui, suojana oli kartiomainen tervahuovalla pinnoitettu
katto, aivan kuin musta baskeri päässä.
Torin Kauppakadun
puoleisella sivulla keskivaiheilla oli muutamien lehmusten ympäröimänä
vapaussodan muistomerkki, joka on paikallaan edelleen.
Kauppakadun ja
Savontien kulmauksessa oli torialueen ensimmäinen kiinteä rakennus,
Esso- huoltoasema. Kohta tämän jälkeen taksiautoilijat saivat oman
koppinsa Torikadun ja Kauppakadun kulmaan. Muita kiinteitä rakennelmia
torilla ei ollut.
Hiljainen arkitori
Torielämä oli
normaalina arkena melko hiljaista. Jokapäiväisiä torikauppiaita ei
vielä viisikymmentäluvun alkuvuosina kovin montaa ollut.
Maalaisten
katoksettomilla, pukkienvaraisilla lautaritiläpöydillä oli
satunnaisesti kaupan vastoja, luutia ja muita itse valmistettuja
tuotteita, joskus elintarvikkeitakin. Jäätelökauppiaita sen sijaan oli
päivittäin kesäaikana. Heillä oli pyörillä varustetut, siirrettävät,
värikkäillä kangaskatoksilla aurinkosuojatut vaunut. Yöksi he siirsivät
vaununsa suojaan torinvarsirakennusten pihoihin. Jäätelöiden jäähdytys
hoidettiin hiilihappojääpaloilla. Vaunut olivat vaaleansävyisiksi
maalattuja peltiverhoiltuja ja lämmön eristeenä käytettiin paksuja
korkkilevyjä. Jäätelö oli pääasiassa irtojäätelöä, jonka myyjä
annosteli kauhalla aitoon vohvelitötteröön. Paremman puutteessa maistui
pelkkä tyhjä tötterökin, niitä onnistui joskus saamaan ilmaiseksi, kun
olivat lohkeilleet kuljetuksen aikana.
Joulupukkien tossuloska
Talviaikana markkinoita lukuun ottamatta torikauppa oli hyvin hiljaista, ilman satunnaisia luuta- ja joulunaluskuusikauppiaita.
Joulunajasta
muistuu muutamina jouluaattoina toistunut näytelmä, kun torilla oli
pystytettynä jo perinteisesti joulukuusi. Loppuaattoillasta kuusen
ympärille kerääntyi joukko joulupukkeja. Oli hauskaa seurata kamarin
ikkunasta raskaan aattoaskareen uuvuttamien pukkien huojahtelevasti
etenevää piiriä kuusen ympärillä. Kaveria ei jätetty vaikka jalka alla
saattoi pettää, ote silti piti ja piirissä pysyttiin, vaikka lievästi
laahautuen. Suorastaan sääli hiipi paitaan sinä jouluaattona, kun
aattoillaksi kehkeytyi sakea suojaloskakeli. Toripukit toistivat
traditiotaan huopatossuissaan, reippaasti jalkaterän peittävässä
räntäloskassa.
Markkinatarkkailija
Markkinat olivat
merkittävä piristys arkeen. Katsellessani toisesta kerroksesta kamarin
ikkunasta alaviistoon torille, oli tunne, kuin sirkus olisi saapunut
kaupunkiin. Viisikymmenluvun alkupuolella oli vielä lisäväriä antamassa
hevoskauppiaat, jotka sitoivat tuomansa hevoset torin reunassa
Kirkkokadun puolella olleeseen puomiin. Siinä isännät sitten pyörivät
tarjokkaiden ympärillä asiantuntevan oloisina kukin näkemäänsä
tarpeisiinsa peilaten. Vaikutelmaksi jäi, että harvemmin hevoskauppa
syntyi. Sen sijaan, lieveilmiönä pullokauppa kävi, jonka johdosta
virkavalta oli kovin kiinnostuneen oloisena aina lähituntumassa.
Saattoiko olla, että hevoskauppa olikin enemmän lumekauppaa?
Oma suhde markkinoihin
Harvemmin löysin
itseni markkinakansan joukosta. Mitäpä siellä pieni poika olisi muuta
nähnytkään, kuin aikuisten etumuksia ja takamuksia. Yleensä se oli vain
jokin täsmäostos, joka sai piipahtamaan markkinoilla. Useimmiten ostos
oli perinteinen värikkään, puolikovan, ryppyisen muovikelmun sisään
ohuella, valkoisella kalastajalangalla säteettäin sidottu lapsen nyrkin
kokoinen purutäytteinen hieman litistetty markkinapallo. Palloon oli
sidottu ohuen, ohut harmaa kumilanka. Pallon kanssa sitten jojoteltiin,
kunnes kuminauha katkesi tai pallo osui johonkin särmään seurauksella,
että purut levisivät ympäriinsä. Kuminauhan pystyi muutaman kerran
solmimaan uudestaan, mutta puruvuodon sattuessa menetys oli lopullinen.
Perinteinen markkinarinkeli oli minulle melkein pakkopullaa, koska en
pitänyt sitä, ihme kyllä minään erikoisena herkkuna. Pakkopullatunne
johtui ehkä syystä, että meillä lähes säännöllisesti yöpyi
lappeenrantalainen rinkelikauppiasmummo. Hän ilmeisesti maksoi
kortteerinsa ainakin osin rinkeleillä. Helppo-Heikkejäkin oli, mutta
heidän juttunsa eivät alle kymmenvuotiaalle ilmeisesti vielä oikein
auenneet.
Tapahtui pirssillä
Sen aikaiset
pirssit jonottivat torin reunalla kyytiläisiään kuten vieläkin,
Torikadun puoleisella sivulla nokat kohden rantapuistoa. Kuljettajat
olivat virassa ollessaan hyvin arvonsa tuntevia, moni virkapukuisena ja
koppalakkisena.
Muistuupa mieleeni
tarina jostain viisi- kuusikymmentäluvun taitteen autoilijasta, joka
kieltäytyi kyyditsemästä asiakastaan maalaiskunnan puolelle jonnekin
Marjoniementien varressa olevaan osoitteeseen. Kyytiä pyytävän
ihmetellessä syytä kieltäytymiseen, vastaus oli vallitseva sadekeli,
josta olisi ollut seurauksena auton kuraantuminen märällä
savipintaisella ja kaiken lisäksi kuoppaisella tiellä.
Ensimmäinen kiinteä huoltoasema
Huoltoasemista
ensimmäinen kiinteäksi mainittu Shell sijaitsi Kauppakadulla,
vastapäätä aikaisemmin mainittua tori- Essoa. Shellin asema oli pojan
silmissä todella hieno tornimaisine polttoainepumppuineen. Komeuden
kruunasi pumpun huipulla iltaisin läpivalaistuna loistava kyseisen
öljy-yhtiön liikemerkki. Rakennus oli funkkistyylinen, kaarevine
muotoineen jotenkin kiehtova ja sadunomainen. Aseman läheisyydessä,
varsinkin kesälämpöisinä päivinä leijui bensiinin, öljyjen ja rasvojen
sekainen, jotenkin myrkynoloinen tuoksu.
Sen aikaisten
autojen huoltoon kuului olennaisena osana rasvaus. Autoissa oli
runsaasti rasvauskohteita, joten rasvarit olivat hyvin työllistettyjä.
Heistä jäi mielikuva rasvamontussa häärivinä mystisinä ukkeleina, jotka
olivat itse usein rasvaisempia, kuin työnsä kohteet.
Bensiininjakajat,
jotka suorittivat autojen tankkaukset, olivat puolestaan usein
virkapukuisia koppalakkeineen ja käytökseltään lähes sotilaallisia.
Huoltoasemat olivat todellisia palveluasemia. Autonkuljettajan ei
välttämättä tarvinnut nousta ajokistaan lainkaan huoltotoimenpiteen
aikana, maksunkin saattoi suorittaa suoraan kädestä käteen auton
sivuikkunasta.
Kaupungin pääväylä
Kaupungin
kauttakulkureitti kulki etelän suunnasta tultaessa virran ylittävien
kahden puusillan jälkeen pitkin Kaivokatua, jolta käännyttiin
Kauppakadulle ja edelleen toria sivuten Savontietä Rajakadulle, jonka
jälkeen matka jatkui 5-tienä kohden Heinolan kirkonkylää.
Tiedostamattomat Päijänne-ajot
Tähän pääväylään
liittyy hämärä muistikuva, siihen aikaan jo ajetusta moottoripyörien
luotettavuusajosta. Helsingistä alkanut Päijänteen ympäriajon reitti
kulki myös mainittua kaupungin pääväylää pitkin. En silloin ollut
asiasta tietoinen, enkä ymmärtänyt, että kysymyksessä oli kilpailu. Jos
joku olisi valistanut mistä oli kysymys, olisin varmaan oitis rynnännyt
ulos kadunvarteen tapahtumaa seuraamaan. Mutta kun ei. Osuin vain
sattumoisin katsomaan kamarin ikkunasta iltaöiselle, pimenevälle,
heikosti valaistulle Savontielle. Huomatakseni torin vartta
harvakseltaan lähestyviä moottoripyöriä. Pyörien käyttämästä
nopeudestakaan ei voinut päätellä kysymyksessä olevan kilvanajo. Eipä
tietenkään, koska kilpailijat olivat erikoiskokeiden välisellä
matkaosuudella, noudattaen sen aikaisia liikennesääntöjä. Muistikuvassa
pyörät tuskin erottuivat hämärästä ja niiden ajovalot olivat lähes
olemattomat. Polttimoiden vastuslangan punoituksen pystyi melkein
erottamaan, josta johtuen lampun heijastinkin oli enemmän punakeltainen
kuin kirkasta valoa heijastava.
Moottoripyörät
Heinolassa tuohon aikaan 50-luvun alkupuolella eivät olleet kovin
yleisiä. En muista ketään keskustasta, kellä olisi ollut moinen
kulkupeli.
Heinolan Osuuskaupan varastossa ja sen tiimoilta
Keittiömme
ikkunasta näkyi koko kaupan hiekkapintainen piha-alue, jonka takaosa
rajoittui Koulukadun suuntaiseen korkeaan lauta-aitaan. Pihan vasemman
sivun erotti Savontiestä osin aita, ala- ja yläportti, puinen
varastorakennus, sekä tontin takakulmassa sijainnut rakennus.
Rakennuksessa toimi vielä 50-luvun aivan alkuvuosina Hännisen leipomo
ja kahvila. Myöhemmin rakennus muutettiin osuuskaupan varastoksi, jonka
yhdessä kulmahuoneessa työskenteli osuuskaupan mainoshenkilö. Hänen
tehtävänä oli hoitaa näyteikkunoiden somistus ja tarvittavien mainosten
valmistus. Piipahtelin satunnaisesti hänen työhuoneellaan. Huoneessa
leijui voimakas maalin ja ohenteiden huumaava haju. Pikkupojan silmin
hän oli hyvin taitava nainen tai mainostytöksi häntä henkilökunta
yleensä tituleerasi. Muistan hänen piirtäneen minusta muotokuvan, jonka
sain muistoksi. Hänen varastossaan oli muun muassa ns.
mainossuklaalevyjä. Niiden päällysteet olivat aivan aitoja, mutta
sisällä oli useimmiten reunoiltaan pyöristetty puulevy. Osassa sisus
oli kuitenkin suklaanruskeaa levyä ja pitihän sitä tietysti maistaa
ikään kuin aitona. Levy oli kovaa purtavaksi ja maku tosi ällöttävä,
mutta kyllä siinä suklaa oli vähän maistuvinaan. Eipä sitä enemmälti
tullut syötyä ja hengissä vielä ollaan.
Naapuritonttien,
Pakolan ja ns. Rautalan rajalla takapihalta luetellen sijaitsivat
hevospuomit, kuivaheinäpaalikasa, roskalaatikot, kalisuolavarasto,
autotallit ja uudehko 40-luvulla valmistunut betonirakenteinen
kaksikerroksinen varastorakennus. Kirkkokadunpuoleisessa päätyosassa
sijaitsi johtaja Haapasalon asunto.
Autotallissa oli
kuorma- ja pakettiauton lisäksi johtajan vihreä Austin merkkinen
henkilöauto. Päivisin, kun tallien ovet olivat auki, käytin tilannetta
joskus hyväkseni. Nousin nahan- ja bakeliitin tuoksuiseen johtajan
Austiniin. Päristelin hämärässä tallissa mielikuvitusmatkoja kenenkään
näkemättä. Matkat kestivät yleensä niin kauan, että suuta alkoi kuivata
ja oli lähdettävä juomaan vettä.
Varasto-osassa
oli myös osittain maanalainen kellarikerros, jossa säilytettiin muun
muassa valtavan kokoisia tahkojuustoja. Juustojen vieressä naulassa
roikkui ohut rautalanka, jonka molemmissa päissä oli kiinnitettynä
puiset otekapulat. Tällä apulaitteelle, teräslanka nyrkkien väliin
pingotettuna sahaavin edestakaisin liikkein tahkojuustoista leikeltiin
tarvittavia paloja.
Yläkertaan
oli varastoitu lasi- ja posliini- astiastot ja muut
kotitaloustavarat. Olipa siellä mieluisen oloisia lelujakin. Lelujen
pääasiallinen materiaali oli pelti ja puu, vähemmän oli muovia. Muovi
oli kovaa, jota kuuli plastiikaksi nimitettävän.
Pehmeitä muoveja
ei ollut. Vesileikeissä käytetyt uimarenkaat ja muut kellukkeet olivat
kumisia. Mieleeni on jäänyt kuminen krokotiili, jonka selkäpuolella oli
vihreällä pohjalla täpliä ja vatsapuoli oli tasaisen keltainen.
Pyrstössä oli tulpalla varustettu täyttö- ja tyhjennyssuulake.
Koko
varasto-osan mitalla pihan puolella oli betoninen lastausilta, joka oli
sopivalla korkeudella kuorma-autojen lavakorkeuksien suhteen.
Lastaussillan suojana oli seinästä alkaen betoninen katoslippa.
Lastausillalla kannellisten luukkujen alla oli pellillä pinnoitetut
luiskat, jotka johtivat kellariin. Samoin kerrosten välisten portaiden
toisessa reunassa oli puiset luiskat. Luiskia hyödynnettiin
mahdollisuuksien mukaan varastoja täydennettäessä ja tyhjennettäessä.
Keskikerroksessa varastoitiin elintarvikepuolen säkkitavaraa, jota
olivat mm. jauhot, herneet ja hienosokeri. Hienosokeri oli 100kg
ruskeissa kangassäkeissä. Ei ollut huonon miehen työtä siirrellä 100kg
sokerisäkkiä. Käytännössä kantaminen suoritettiin selässä ja selkään
nostovaiheessa yleensä oli apumies. Yksin oltaessa säkki pyrittiin
hilaamaan johonkin korokkeelle, josta säkin pystyi kellauttamaan
selkäänsä.
Autotallienpuoleisessa
päässä sijaitsi erillinen väliseinällä erotettu rautavarasto, jonka
monipuolisesta sisällöstä mieleen on jäänyt suuret määrät erilaisia ja
erikokoisia hevosenkenkiä. Noin puolet varaston keskikerroksesta oli
varattu sivumyymälöihin toimitettavien tavaroiden käsittelyä ja
pakkausta varten. Lähetettävät tavarat sijoitettiin valmiiksi
sivumyymälöittäin nimettyihin häkkeihin odottamaan oman jakeluauton
suorittamaa kuljetusta. Varastonhoitaja otti puhelimitse vastaan
sivumyymälöiden tilaukset. Kerääjät suorittivat keräilyn ja pakkauksen.
Kun tilaus oli kerätty ja pakattu varaston hoitaja antoi ajomääräyksen
kuljettajalle. Kappaletavarat jaettiin yleensä pakettiautolla, joka oli
ranskalaisvalmisteinen luiskakeulainen, merkiltään Renault.
Keskusliikkeistä Osuuskaupalle toimitetut varaston
kappaletavaratäydennykset tuli osin rautateitse.
Kolin pappa
Tässä vaiheessa
muistuu mieleen hevosajuri, häntä nimitettiin Kolin papaksi. Hänellä
yhden hevosen vetämät vankkurit. Vankkureissa oli kääntyvät etupyörät,
jotka olivat kiinteitä takapyöriä pienemmät. Lavana oli pelkästään
kourumainen laudoitus. Erillisiä laitoja, enempää kuin perälautaakaan
ei ollut. Kolin papan palveluksia käytettiin satunnaisesti
kiireettömissä kuljetuksissa, aseman ja keskusvaraston välillä. Erään
kerran, kun Kolin pappa oli kuorman purettuaan lähdössä paluumatkalle,
hyppäsin puoli salaa vankkureiden takareunalle istumaan selkä
menosuuntaan. Istuin lavan takareunalla jalkojani ulkopuolella
roikotellen. Emme ehtineet kuin lyhyen matkaa yläportista Savontietä
ylöspäin Lampikadun suuntaan, kun ohjastajan suunnalta kuului
hiljaisella äänellä kehotus mennä kotiin katsomaan olisiko äiti
keittänyt puuroa. Ymmärsin yskän ja hypähdin hevosen verkkaista
kävelyvauhtia etenevästä kyydistä. Kolin papan näki rahtaavan myös
torikauppiaiden tavaroita ja tapasipa hänet joskus laivarannastakin
matkalaisten tavaroita viemässä tai tuomassa.
”Fyltsy”
Satunnaisena
kuljetusapuna kiireaikaan käytettiin myös naapurikorttelissa, Rautalan
talossa ruumisarkkuliikettä pitävän Alangon pariskunnan vihreää
pakettiautoa. Auto oli tylppänokkainen ja merkiltään Morris. Autossa
oli liukuetuovet. Kuljettajana toimi itse Hugo Alanko, hänestä
käytettiin hyvin yleisesti nimeä ”Fyltsy”. Hugo oli toimissaan
suoraoikoinen, hänelle oli kaikki työt samanarvoisia. Muodollisuudet
eivät hänen toiminnoissaan olleet ratkaisevia silloin kun tehtävä tuli
kohdalle. Tärkeintä oli, että tehtävän oleellinen osa tuli hoidettua.
Tästä oli joskus seurauksena ulkopuolisten silmin erikoisia ja outoja
tilanteita. Alkuvuosin 50-luvulla Hugolla oli vain tuo mainittu Morris,
jolla hän hoiti kaikki toimeksiannot. Auto ei aina ollut täysin
liikenneasetusten mukaisessa kunnossa. Suuntamerkkilaitteiden
kieltäytyessä toimimasta Hugo turvautui käsimerkkeihin. Ajo
keskusta-alueella tapahtui yleensä molemmat sivuovet avoinna.
Kääntymistä ennakoiva merkinanto tapahtui avoimesta ovesta heiluvalla
kädellä, jossa oli autoilijan ruskea pitkävartinen rukkanen. Vasemmalle
kääntyminen ei ollut ongelma, mutta oikealle kääntyminen edellytti
istuimelta kohottautumista puolittain seisomaan. Vainajien kuljetusten
ajaksi auto oli varustettavissa ruuvikiinnitteisellä ristillä, sen
paikka oli jotakuinkin keskellä auton kattoa. Risti oli hopean värinen
ja muodoltaan samanlainen kuin kaupungin kellotapulin huipulla oleva,
jossa risti on maapalloa symbolisoivan pallon päällä.
Muistan
tapauksen, jolloin olin Hugon ja parin osuuskaupan lihaosaston miehen
mukana hakemassa ruhoja Heinolan Osuuskaupan teurastamolta. Teurastamo
sijaitsi rautatieaseman ratapihan pohjoispäässä itäpuolella. Reitti oli
mennen tullen, Savontie, Lampikatu, Ratakatu, radan tasoylikäytävän
ylitys ratapihan pohjoispäässä, jonka jälkeen olikin teurastamo.
Pakettiauton tavaratila osoittautui lyhyeksi. Lastattujen sian- ja
naudanruhojen sorkat ja jalat jäivät sojottamaan sen verran ulos, että
takaovia ei saatu suljettua. Ongelma ratkaistiin niin, että minut
komennettiin istumaan lihamiesten kuorman suojaksi asettamien
valkoisten työtakkien päälle. Minun oli määrä huolehtia, että takit
pysyivät paikoillaan. Niin lähdettiin paluumatkalle, avoimet takaovet
heiluen kohden keskustaa. Matkalla, vauhdin noustessa alkoi ajoviima
pyörteillä tavaratilassa. Sain todella pitää huolen, että välillä
korkeallakin ruhojen yläpuolella lepattavat työtakit pysyivät matkassa.
Perille päästiin, kuorma purettiin ja kuin matkan tärkeyden merkkinä
auton katolla loisti risti. Oli varmaan tahaton unohdus, huomasiko
monikaan?
Samanlaisen
kömmähdyksen koin ensimmäisellä vai olisiko ollut toisella luokalla
kansakoulussa Hugon tuodessa kouluruokia samaisella pakettiautolla
risti katolla.
Työn raskaan raatajat
Raskaammat rahdit,
kuten rakennustarvikkeet ja maatalouskoneet kuljetettiin
sivumyymälöihin kuorma-autoilla, joita oli kaksi. Rakennustöissä
käytettyjä harjateräksiä kuljetettiin kuorma-autokuljetuksina. Teräkset
taitettiin keskeltä lenkille, jotta kuljetuspituus saatiin puolitettua.
Lenkit vedettiin käsin lavan etureunan päälle niin pitkälle kuin
mahdollista, kuitenkin siten ettei lenkit hakanneet kuljetuksen aikana
ohjaamon kattoon. Siitä huolimatta peräylitys jäi niin pitkäksi, että
teräkset laahasivat kuljetuksen aikana aluksi katuja ja loppumatkasta
usein maanteitä. Pidemmän matkaa perässä vedettyjen terästen päät
hioutuivat teräviksi kuin keihäänkärjet.
Vaativimpia
tehtäviä kuorma-automiehistöille olivat sementtikuormien purku
junanvaunuista rautatieasemalla. Sementtisäkkien paino oli siihen
aikaan viisikymmentä kiloa. Vaunut olivat umpivaunuja joissa oli
liukuovi keskellä. Kuorma-auton lava peruutettiin avatun junanvaunun
oven eteen sopivalle etäisyydelle. Väliin jäävä rako peitettiin
teräksisellä täkkilevysillalla, jota pitkin oli mahdollista siirtää
sementtisäkeillä kuormatut kärryt. Säkkien siirrossa käytettiin yleensä
rinnakkaisilla pyörillä varustettuja aisakärryjä. Kärryihin lastattiin
kerralla miehen kunnon ja taidon mukainen määrä säkkejä. Siirron pystyi
suorittamaan raakaa voimaa käyttäen tai hyödyntäen mahdollisimman hyvin
aisatasapainoa. Kun kuorma oli tehty, ajettiin lyhimmillään muutama
sata metriä, Ratakadun varressa aivan aseman tuntumassa olevalle
Heinolan Osuuskaupan asemavarastolle. Kuorman siirto varastoon
suoritettiin samoin menetelmin kuin lastauskin. Työ oli raskasta koska
kuorman siirtoaikanakaan ei paljon ehtinyt elpymään.
”Pullakuskin” kyydissä
Osuuskaupan oman
pakettiautonkuljettajan työpäivä alkoi aamuvarhaisella. Syynä siihen
oli tehtävään kuulunut Heinolan Osuuskaupan oman leipomon tuotteiden
jako kaupungin ja osin maalaiskunnan alueen sivumyymälöihin.
Kivirakenteinen kaksikerroksinen leipomorakennus sijaitsi Laaksokadun
ja Virtakadun kulmauksessa. Henkilökuntaa asui yläkerroksessa.
Pihatasossa sijaitsi varsinainen leipomo. Uunit olivat kivihiili- ja
puulämmitteisiä. Oli alle kouluikäisenä mieluista päästä ”pullakuskin”
mukaan. Sen lisäksi, että sai olla auton kyydissä, luontaisetuna oli
lupa syödä epäonnistuneita leivonnaisia. Kyseiset leivonnaiset olivat
oven suussa olevassa pahvirasiassa. Sääntönä oli, että syödä sai mutta
mukaan ei saanut ottaa. Itse noudatin kuuliaisesti sääntöä. Kuljettajan
mukaan osui joskus ”eväspussi”, jonka sisältöä jakelun edetessä
hyödynsimme. Leivän ja leivonnaisten jakelu oli yleensä ennen
puoltapäivää hoidettu, jonka jälkeen alkoi kappaletavaran jakeluajot.
Pisin matka, jonka
saattoi kokea kaupan autojen mukana, oli Asikkalan Kalkkisissa
sijainnut sivumyymälä. Matka sinne kulki mutkaisen ja mäkisen
Marjoniementien kautta. Matkoihin saattoi vielä liittyä sivumyymälöiden
antamia paikallisia ajoja.
Maailman loppu
Leipomolta muistan
tapauksen, joka on jäänyt erityisesti mieleen. Olin mennyt jalkaisin
leipomolle, syytä en muista. Mahdollisesti olin aamulla myöhästynyt
”pullakuskin” kyydistä. Oli talviaika ja valkoinen puhdas lumi peitti
maan. Olin leipomon sisällä, odotellen ilmeisesti ”pullakuskia”. Jonkin
ajan kuluttua eräs leipureista tuli luokseni sanoen maailmanlopun
olevan tulossa ja kehotti kiireesti lähtemään kotiin. Hän sanoi sen
niin vakuuttavalla äänellä, että lähdin välittömästi ovesta ulos ja
totesin heti puheen paikkansapitävyyden. Koko piha-alueen lumi oli
lähes läpinäkymättömän mustan peitossa ja ilmasta leijaili koko ajan
lisää samaa mustaa. Leipomon portista kadulle rynnätessäni totesin,
että siellä tilanne oli lähes yhtä synkkä. En muista koska olisin
enemmän säikähtänyt ja pelännyt. Juoksin henkeni edestä kotiin, matka
ei ollut pitkä, mutta silti olin läkähtyä. Kotona yritin saada äitini
uskomaan, että tilanne on todella vakava. Äidin kysyessä tarkennusta,
että mistä se maailmanloppu on tulossa, niin näytin hätäisesti kädellä
leipomon suuntaan ja menin tuijottamaan keittiön ikkunasta, odottamaan
”mustanlopun” tuloa. Vasta myöhemmin sain kuulla ja ymmärsin, että
syynä oli leipomon piipussa ollut nokipalo.
Lukija saattaa
ajatella, että onpa pojalla ollut mielenkiintoinen ja virikkeellinen
kasvuympäristö. Vastaukseni on myönteinen. Tätä onnea riitti kunnes
nuoren miehen ajankäyttöä alkoi sotkea koulunkäynti.
Kerrostaloyhdyskunta
Ennen
koulunkäynnin alkamista pojanalun ympäristössä ehti tapahtumaan vielä
merkittävä muutos, jollaista ei ollut vielä saanut kokea. Iso
rakennustyömaa kehkeytyi aivan viereisen korttelin tontille Savontien
ja Koulukadun kulmaukseen.
En koskaan
aikaisemmin ollut nähnyt kaivettavan niin syvälle maanpinnan
alapuolelle. Miehet, autot ja hevoset montun pohjalla näyttivät paljon
pienemmiltä kuin ylös tultuaan. En muista, että kaivinkoneita olisi
ollut. Kaivutyöt suoritettiin pääosin lapioilla. Monttu täyttyi
vähitellen rakenteista kadun tasoon ja nousten lisäksi vielä kolmella
kerroksella sen päälle. Paikalle oli valmistumassa yksi ensimmäisistä
sodanjälkeisistä Heinolan kerrostaloista. Talo rakennettiin paikan
päällä, tiili tiileltä muuraten. Rakennus tuli rajautumaan osin
Savontiehen ja Koulukatuun. Savontien asuinportaikot saivat
osoitteikseen 9A ja 9B, Koulukadun asuinportaikon osoitteeksi tuli 4C.
Rakennus rekisteröityi nimellä Asunto-osakeyhtiö Kymenkartano.
Valmistumisvuodeksi kirjattiin 1953. Rakennusvaiheen aikana
keskeneräinen rakennus oli ylitsepääsemättömän mielenkiinnon kohde.
Varsinkin iltaisin työajan päätyttyä, rakentajien poistuttua työmaalta
oli jännittävää seikkailla hämärissä, kuivuvan betonin tuoksuisissa
kerroksissa ja huoneistoissa. Portaikoissa ennen askelmien asennusta
oli vain valetut luiskat, joihin paikoin oli tehty väliaikaiset puiset
askelmat. Kaiteiden puuttuminen teki liikkumisen jännittävämmäksi.
Vähin erin rakennuksen valmistumisen myötä seikkaileminen vaikeutui ja
loppui kokonaan, kun ulko-ovet asennettiin ja lukittiin. En vielä
tiennyt, että tulisin asumaan talossa seuraavan vuosikymmen puolelta
alkaen.
Toimintaympäristöni
alkoi kuitenkin melko nopeasti muuttua. Valmistuneeseen kerrostaloon
muutti lapsiperheitä, jotka olivat aivan uusia tuttavuuksia. Nopeasti
tultiin tutuiksi ja kanssakäyminen vilkastui.
Oli syntymässä
meille hyvin monelle uusi yhdyskunta, jonka jäseniksi sen kummemmin
tiedostamatta tulimme kuulumaan. Kerrostalo oli omien perheiden turvan
lisäksi lasten yhteinen turvapaikka. Jos leikkien melskeissä koettiin
jokin uhka, ei ensimmäisenä rynnätty kodin suojaan, vaan jonnekin talon
yhteisiin lukittaviin tiloihin, kellareihin tai pyörävajoihin.
Pihaan johtava
porttikäytävä, jota ”porttikongiksi” kutsuimme, sijaitsee edelleenkin
Koulukadun puolella. Suuri porttiaukko oli suljettavissa suureella
teräsrunkoisella, raottomalla lautaverhoilulla -, vain toisesta
reunasta saranoidulla portilla. Päivisin portin ollessa avattuna ja
käännettynä seinää vasten, sen taakse muodostui hyvä piilo- ja
tähystyspaikka. Portin taakse päästäkseen piti ryömiä sen alta, jonka
jälkeen oli mahdollista kiivetä runkorakenteita aina ylös saakka.
Ylhäällä oli rako, josta mahtui kolmen metrin korkeudelta tähystelemään
porttikongissa kulkijoita, kulkijoiden tietämättä.
Hiekkapintainen
piha rajautui kahdelta sivulta taloon, takapiha rajoittui Suomisen
tonttiin. Rajalla ei alkuvuosina ollut aitaa. Tontin rajalla omalla
puolen kasvoi tasaisin välein kaksi isoa tuomea ja kaksi haapaa, joista
toinen oli vähän nuorempi. Puiston puoleisella, pormestari Miettisen
tontin rajalla oli korkea, leveistä vaakalankuista tehty puuaita. Aidan
takana, välittömässä läheisyydessä kasvoi harvinaisia luumupuita.
Pihalla ja osin
talon yhteisiä, päivisin avoimia tiloja hyödynnettiin leikeissä
tehokkaasti. Yleisiä, yhteisiä leikkejä olivat; naatta (hippa), omat
nimet kirjoissa tai purkkien (kehitetyt versiot Piilosista), rosvo- ja
poliisi, polttopallo, kymmenen tikkua, liikkumatta, maan valloitus.
Savontien puoleisessa siivessä oli lähes koko siiven mittainen,
palo-ovilla päistään suljettu yhtenäinen kellaritila, jota nimitettiin
rämöksi. Nimensä kellari sai, tilassa lyhyen aikaa varastoaan
pitäneestä huonekaluliike Rämöstä. Ehtipä kellarissa lyhyen aikaa
toimimaan pienois-golf ratakin. Tyhjänä ollessaan kellari oli talon
lasten puoliluvattomassa käytössä. Pimeä kellari oli hyvä paikka
leikkiä sokkosta. Etsivän sokon ei tarvinnut peittää silmiään kun tila
oli säkkipimeä. Etsijä kulki käsiään heilutellen ja levitellen, pyrkien
saamaan otteen etsittävistä, jotka pystyivät liikkumaan tilassa
vapaasti, kuten etsijänsäkin. Moni litisti nenänsä törmätessään kädet
levällään johonkin, keskellä kellaria olleeseen pilarijonon
pilariin.
Poikien
omia juttuja olivat enemmän kaikenlaiset kiipeilyt. Pihapuissa
tavoitteena oli kaivertaa omat nimikirjaimet puunrunkoon muiden
nimikirjaimia koreammalle.
Keskivaikeaa ja –
vaarallista oli pihanpuolella kiivetä katolta tulevaa syöksytorvea
pitkin kolmannen kerroksen tuuletusparvekkeelle. Parvekkeiden ovet
olivat yleensä lukittuina, joten alaskin oli tultava samaa reittiä.
Ehdottomasti vaarallisimmat suoritukset liittyvät lentolehtisten
keräilyyn. 50- luvulla oli yleinen tapa levittää lentolehtisiä nimensä
mukaisesti lentokoneesta. Siihen liittyy kilpailu kuka saa kerättyä
kyseisiä painotuotteita eniten. Maahan asti tulleet olivat kaikkien
tavoitettavissa. Puihin jääneet saattoivat asettaa noutajalleen jo
haasteita. Vaarallisimmat suoritukset liittyivät niihin lentolehtisiin,
jotka olivat laskeutuneet kerrostalon katolle, lähes räystäskouruun.
Sen haki rohkeimman titteliä kantava, muiden seuratessa jännittäen
suoritusta alhaalta. Erikoinen talvinen ”surmanajo-” temppu
suoritettiin polkupyörällä. Alkuvuosina talon lämmitykseen käytettiin
puuta. Syksyisin peräpihalle varastoitiin halkoja, pinoten ne kahden
metrin korkuisiin rinnakkaisiin lähes pihan leveyden pituisiin
pinoihin. Yksi meistä, niemeä mainitsematon, keksi kiskoa muiden
avustamana äitinsä polkupyörän halkopinon päälle. Sieltä hän reippaasti
polkien, sukelsi pyörän kera pinon juurelle yhdessä lapioimaamme
lumikasaan. Ohikulkijoiden päivittelyyn ja syyttelyyn pyörän
tahallisesta rikkomisesta moisessa tempussa, vastauksesi saivat; ”kyllä
kunta maksaa”. Tarkempi selvitys jääköön meidän läsnäolijoiden
keskinäiseksi salaisuudeksi. Muita talvisia piha-askareita olivat
suurien lumilinnojen rakentelu ja valliherrariehat korkeilla
lumikasoilla. Mainitussa porttikongissa oli meidän ensimmäinen
”jäähalli”, jonka yhden kelmeän kattovalon valossa pelailtiin
jääkiekkomailoilla kiekkoa tai palloa. Pelattiinpa joskus myöhemmin
tossupalloakin, nimensä mukaisesti huopatossut
jalassa.
Poikien
jokakeväinen traditio oli rahapelit. Pelivälineenä käytettiin
rahayksikön arvoltaan pienintä kolikkoa, joka oli markka. Suosituimmat
pelimuodot olivat seinänakki, potti ja helistys.
Tyttöjen omia
juttuja sivusta seuraten, näytti olevan erilaiset ruutu- ja
naruhyppelyt, jotka nekin painottuivat enemmän keväisiin, alkaen heti
pälvien ilmestyessä seinävieruille.
Reviirien laajentuminen
Iän lisääntyessä
ja omaehtoisen liikkumisen lisääntyessä toiminta-alueet laajenivat.
Liikkuessamme huomasimme, että meitä samanikäisiä on Heinolassa
muitakin. Aloimme hahmottaa eri kaupunginosien olemassaolon. Ehkä tämän
seurauksena syntyi osin kuviteltu jännite eri kaupunginosien välille.
Tämän jännitteen seurauksena mielikuvituksiemme siivityksen avittamina
näimme 50-luvun loppupuolella tilanteen hetken aikaa niin kriittisenä,
että oli syytä varustautua yhteenottoihin. Niin syntyi muutamiin
kaupunginosiin omat ”sotajoukot”. Meilläkin oli oma asevarasto, jossa
oli omavalmisteisia kilpiä, miekkoja, keihäitä, jousia ja ritsoja.
Yhtäkään, ainakaan verisempää yhteenottoa emme koskaan kokeneet.
Huhuina liikkui, että Niemelän suunnalla olisi ollut jonkin asteinen
”sota”. Ehkä kovimmat yhteenotot käytiin mielikuvituksissamme,
ollessamme kokoontuneina ihailemaan omien asevarastojemme
asearsenaaleja. Varovaisuus kyllä vallitsi jonkin aikaa. Muistan kuinka
pulssi selvästi kohosi ylitettyämme Maaherrankadun, lähtiessämme
Niemelän metsiin päivävaelluksillemme.
Heinäsaaressa
Heinäsaari oli
tietyssä vaiheessa kesäisin yksi vakiopaikoistamme. Siellä oli aivan
tietty paikka, jossa vietimme monia aurinkoisia keskipäiviä.
Leiripaikka loiva painautuma, joka ei ole aarinkaan kokoinen. Siinä
istuttiin ringissä ja pelattiin korttia. Kortit olivat omatekoiset.
Kuumuuden yllättäessä käytiin uimassa Kaivannonlahden puoleisella
sivulla olleella laiturilla, jolta oli hyvä sukeltaa. Saman laiturin
luona muistan oppineeni uimaan. Heinäsaari toimi tuolloin jo
leirintäalueena. Järjestimme satunnaisesti purjehduskilpailuja
vuokraamillamme leirintäalueen optimistijollia. Kilpailut olivat joskus
niin tiukkoja, että mastot eivät tahtoneet kestää vaan katkeilivat.
Pirttisalmen vaellus
Pisimmät retket
ylsivät aina Pirttisalmeen asti. Matka tehtiin jalan. Reitti erkani
Heinäsaarentiestä kohdasta, jossa ennen oli sammakkolampi. Lammen
kohdalla oli ränsistynyt puinen portti. Portin jälkeen alkoi
metsätaival, joka oli Niemelän kartanon maata. Reitti nousi komeita
katajia kasvavalle matalalle kallioharjanteelle, jatkuen metsässä
hieman näköetäisyyden ulkopuolella Heinäsaarentiestä ja rannasta.
Kotvan kuluttua polku laski hieman ja kohdattiin taas ränsistynyt
porttirakennelma, jonka molemmin puolin oli aidanjäänteitä. Portin
jälkeen oltiin Niemelänkadun alkukohdassa, josta Kaivannonlahden
rantaan johti vain polku. Sinne ei kuitenkaan käännytty vaan jatkettiin
edelleen osin aivan rannan tuntumassa. Tultiin nykyisen Tähtisillan
itäpään kohdalle, jossa sijaitsi ennen siltapengertä Ryssänniemi. Matka
jatkui rannan muuttuessa vähitellen karummaksi ja jyhkeämmäksi. Teitin
huvila ohitettiin säädyllisesti hieman enemmän oikealta koukaten.
Palattiin viistosti matkaa jatkaen lähemmäksi rantaa. Juornatjoenlahden
karuja, jyrkkäreunaisia rantoja seuraillen saavuttiin Pirttisalmen
mantereen puoleisen pitkänomaisen silokallion eteläpäähän. Noustiin
hieman ylemmäksi metsänreunan tuntumaan. Salmen puolivälin
pohjoispuolen tasalla, vähän syvemmällä metsässä oli määränpäämme.
Aikaisemmilla retkillämme kyhäilemämme majapahanen oli ison
sammaloituneen siirtolohkareen kainalossa. Retkellä ei yleensä ollut
sen kummempaa tavoitetta, kuin kokea matka ja nähdä ne karut
kalliomaisemat. Muistelen joskus kyseisellä vaelluksella kuvitelleemme
olevamme kivikaudella. En tiedä mikä reitissä kiehtoi, mutta vaelsimme
sen vuosien aikana useamman kerran. Olenpa tehnyt matkan vielä
aikuisenakin ihan muistoja verestellen.
Oton saatto
Heinäsaaren tiehen
liittyy yksi talvinen tapaus. Minä, Mika ja Jussi olimme kolmisin
liikkeellä, jossain Seminaarin seutuvilla. Havaitsimme Palmun-baarin
omistajan bernhardilais-koiran Oton, irrallaan puiston kulmalla. Siihen
aikaan irtokoirista maksettiin kiinniottopalkkio, niin ainakin
oletimme. Oletuksen innoittamina päätimme viedä Oton
poliisilaitokselle. Ongelmana vain oli koiran iso koko ja kaulapannan
puuttuminen. Emme lannistuneet vaan ryhdyimme seurailemaan Ottoa.
Pyrimme ohjailemaan sitä kävelemällä tiukasti sen rinnalla. Estelyistä
huolimatta koira suuntasi kulkunsa Heinäsaaren suuntaan. Seurasimme
mukana, yrittäen sitkeästi käännyttää sitä kaupungin suuntaan, mutta
turhaan. Matka jatkui tiukassa muodostelmassa lopulta Heinäsaareen
asti. Siellä Ottokin ilmeisesti huomasi, että tie päättyi, eikä
umpihankeen kiinnostanut lähteä. Suunta siis muuttui meidän saattajien
mieleiseksi. Muodostelmassa tultiin välillä pysähdellen. Koira alkoi
vaikuttaa hieman vaivautuneelta ja hermostuneeltakin. Päästyämme
kaupunkiin päin hieman ohi Mikonsaareen johtavan tien risteyksestä,
Otto päätti pysähtyä. Niin teimme saattajatkin. Yritimme saada koiraa
liikkeelle lievästi työntämällä. Sepä ei ollutkaan saatettavan mieleen,
vaan se hermostui ja alkoi meidän mielestä käyttäytyä uhkailevasti.
Otto vaistosi meissä syttyneen pelon ja intoutui ahdistelemaan enemmän.
Tilanne muuttui hetkessä, me kyllä saimme alkuperäisen tahtomme
mukaisesti näyttää suunnan, mutta Otto-koira määräsi vauhdin. Minä ja
Mika jäimme hitaampina jalkoihin, kun Jussi, perässään Otto jatkoivat
kilvanjuoksua. Jussi huomasi karkuun juoksun toivottomuuden, hypäten
lumiselle aurausvallille ja siitä edelleen keskenkasvuiseen
männyntaimen luo. Kiipeäminen onnistui muuten hyvin, mutta taimi
osoittautui liian lyhyeksi ja lisäksi taipuisaksi. Ottokin seisoi jo
puun luona, kun Jussi vielä haroi olemattomia lisäoksia päästäkseen
ylemmäksi. Nuori puunalku taipui, Jussi mukanaan, hieman Ottoa kohden.
Koira nousi takajalkojensa varaan ja laski vasemman etukäpälänsä Jussin
takamuksen paikkeille, kauhaisi oikealla käpälällään anorakin
selkämystä. Koiran kynnet olivat sen verran pitkät, että ne ylsivät
viiltämään anorakin selkämyksen auki. Katsoimme Mikan kanssa tilanteen
niin vakavaksi, että rohkenimme pyytämään apua tien vastakkaisella
puolella olleesta talosta. Selitimme hengästyneinä asiamme isännälle,
joka kurkisti ovelta tien suuntaan. Yhdessä totesimme tilanteen olevan
jo ohi. Otto oli lähtenyt ja Jussikin kömpi jo tielle. Palasimme Jussin
luo. Yhdessä todettiin tuplamenetyksenä Oton kiinniottopalkkio ja
Jussin melko uusi anorakki.
Kylpylän uimaranta
Kylpylän uimaranta
tuli tietysti tutuksi. Siellä vietettiin jonkin verran aikaa,
pääasiassa silloin, jos emme muuta keksineet. Kylpylän uimavesi
koettiin vähän viileänpuoleiseksi. Harvoin veden lämpö ylsi
kahteenkymmeneen asteeseen. Vielä kun muistaa miten lämpötila
määriteltiin vesikelkkamäelle johtavan kulkusillan vierestä, kohdasta
jossa veden syvyys oli hyvä jos puolimetriä.
Sen muistan kuinka ylevää oli saada avainkoppi, sehän kun oli maksullinen.
Vesikelkkamäki oli
vähän varttuneempien harrastamaa hupia. Itse kelkkakin oli meille
vähävoimisille liian raskas ylös raahattavaksi. Mäen päällä oli kyllä
käsivinssi, mutta en muista sitä paljon käytetyn. Vauhtimäki oli
lisäksi kasteltava ennen laskua luiston aikaansaamiseksi. Kastelu
suoritettiin käsipelillä, ämpäreillä vettä vauhtimäkeen kantaen. Näinpä
enemmän vauhtia haluavien, kastelun lisäksi käyttävän
mäntysuopasaippuaa liukujohteiden lisäliukasteena.
Yleisempää
olivat erilaiset vesileikit, hyppimiset kävelysilloilta ja
hyppytornista, joka käsitti kolme kerrosta. Kakkoskerroksessa oli
ponnahduslauta. Lisäarvostuksesta nauttivat ne, jotka uskalsivat hypätä
”kolmosen” kaiteelta. Löytyipä muutama kuolemaa halveksiva, jotka
hyppäsivät kelkkamäen päältä. Omiin korviini en muista kuulleeni, että
kukaan olisi pahemmin hypyissään loukkaantunut. Joillakin oli tapana
uida virrassa olleelle uittopuomille istuskelemaan. Virtaa ylöspäin,
uutta hinattavaa hakemaan kiiruhtavien hinaajien nostattamat, rantaa
kohden vyöryvät aallot olivat lisähuvia, erityisesti uittopuomilla
oleville.
Uimakoulut
olivat myös hyvin suosittuja. Uimakoulupäivä aloitettiin jossain
vaiheessa puistossa, josta ohjattujen leikkien jälkeen vasta
siirryttiin uimarannalle.
Paksan busines
Virran varrella,
Torikadun ja Virtakadun välisellä alueella, Rantapuistossa oli
uimahuone, josta me käytettiin vähäisempää nimitystä uimakoppi.
Rakennelma oli kokonaisuudessaan paalujen varaan rakennettu rakennus.
Molemmilla sivuilla oli katseilta suojaavilla pystylaudoitetuilla
seinillä erotetut, päältä avoimet uima-aitaukset. Aitojen alareunat
ulottuivat jonkin verran vedenpinnan alapuolelle. Virran yläpuoleinen
aitaus oli varattu naisille ja alapuolen aitaus miehille. Rantapuiston
puoleisella sivulla oli omat ovelliset sisäänkäynnit, molemmilla
puolilla oleviin pukeutumistiloihin. Valvojan- ja pukeutumistilojen
osalta rakennus oli katettu. Ovien välissä oli luukku, joka oli varattu
valvojalle. Meidän aikana en muista siellä aikaisemmin olleen kummemmin
ketään valvojaa. Ovet olivat aina avoimet, enkä juurikaan muista muita
uimareita olleen kanssamme samaan aikaan uimassa. Veden lämpö ei ollut
ainakaan yhtään korkeampi, kuin ylempänä virrassa olevassa kylpylän
uimarannassa.
Mennessämme
taas sen yhden harvan kerran uimakopille uimaan, koimme ennen
kokematonta. Ovet olivatkin lukitut. Valvojan luukusta pisti esiin
tutut Paksan kasvot. Paksa oli jotakuinkin samanikäinen kuin mekin.
Ilmeenkään värähtämättä hän ilmoitti uimisen maksavan viisi markkaa
kultakin. Tuijotimme häntä hetken yllättyneinä ja hölmistyneinä.
Tilanne oli hetken jumissa. Sitten mielenkiintomme uimista kohtaan
alkoi kasvaa. Paksan tiukka kanta sai aivoissamme aikaan kumman
muljahduksen. Uiminen uimakopilla alkoi tuntua pyydetyn hinnan
arvoiselta, suorastaan tavoiteltavalta. En muista ilmoitimmeko
hölmöyksissämme hakevamme rahaa. Kävimme kotona hakemassa kukin viiden
markan keltaiset pompannapin kokoiset kolikot. Tullessamme takaisin
uimakopille, valvojamme oli edelleen paikallaan. Maksoimme vaaditun
hinnan. Paksa avasi meille oven ja pääsimme sisään. Pulikoimisemme
tuntui ainakin viiden markan verran arvokkaammalta kuin aikaisemmilla
kerroilla. Nautittuamme koko rahan edestä, pukeuduimme ja lähdimme
ulos. Yllätyimme taas. Ovet olivat auki ja Paksaa ei näkynyt missään.
Torin vartta palaillessamme, joku oli näkevinään tutun näköisen tytön
nuoleskelevan jäätelöä.
Möljällä ja vähän kalastusta
Möljällä käytiin
aika usein. Möljä sijaitsi Kirkkokadun alkupäästä Niemelän kartanon
suuntaan lähteneen tien (nykyisin Karlshamin raitti) varrella,
vähäpätöisessä niemennipukassa. Sielläkin oli yksi Heinolan Osuuskaupan
varastoista. Varastossa säilytettiin pääasiassa säkkitavaraa. Toinen
kokonaisuudessaan veden päällä oleva rakennus oli venevaja. Vaja kätki
sisäänsä mystisen Erkki Luiston moottoriveneen. Veneessä kun piti
puheiden mukaan olla lentokoneen moottori? Kyllähän Luisto sillä
osallistui moottorivenekerhon virralla järjestämiin, joka kesäisiin
moottorivenekilpailuihin. Kyllä se meidänkin mielestä oli kokoisekseen
niin nopea vene, ettei se voinut olla ihan normaali moottorilla
varustettu. Möljällä harrastettiin salakalastusta vanhan lahonneen
lastauslaiturin poikkinaisten kansilankkujen välistä. Kalastus oli
sallittua vasta Niemelän kartanon yläpuolella olevan Kaijankiven
yläpuolelta. Salakalastus oli oikeasti jännittävää, koska paikallinen
kalastuksenvalvoja suhtautui asiaan kaikella vakavuudella. Ohi
ajaessaan ja meidät havaittuaan hän ohjasi veneensä lähemmäksi ja
kertasi meille voimassaolevat kalastusrajat. Kalastus tapahtui siten,
että sidoimme siiman sormeemme. Istuimme tai olimme vatsallamme risojen
lankkujen päällä ja roikotimme siimakättämme kansilankkujen välistä.
Siiman päässä oli pelkkä paino ja koukku. Vesi laiturin kohdalla oli
sen verran matalaa, että kalan syönnin pystyi näkemään ja tuntuihan se
sormessakin koska kala söi ja jäi kiinni. Matosyöteillä saatiin oikeita
ahvenia. Jos valvoja osui paikalle niin siima vaan ylös, irti sormesta,
koukku painoineen tyhjään tulitikkuaskiin, loppu siima kerittiin askin
ympärille, aski taskuun, jonka jälkeen peli oli taas rehellistä.
Kokeiltiinpa kalastusta Möljän vastarannaltakin Sepänniemestä, oikein
vavan kanssa. Suurin kala jonka näin saatavan ylös oli reilunkokoinen
lahna. Näimmepä isompien poikien kalastavan veneellä virrasta aivan
siltojenkin seutuvilla virtaa ylös ja alas soudellen. Kalastus tapahtui
siten, että rannalta lähdettäessä siima pantiin kulkemaan tapinreiän
kautta. Laskettava siima otettiin laidan yli veneeseen. Tappi kiinni ja
vene vesille. Pyyntipaikan läheisyydessä syötti tai uistin laskettiin
veteen ja siiman annettiin yleensä juosta koko pituudeltaan veteen.
Soutaja souteli verkalleen ja perässä olija istuskeli perässä
toimettoman oloisena kyytiläisenä. Mikäli tilanne oli rauhallinen,
saattoi perämies koukata ulkopuolisen siimanmutkan käteensä ja
tunnustella mahdollista saalista. Tilanne kävi mielenkiintoisemmaksi,
jos isompi kala kävi kiinni. Isommat kalat saattoivat syöksähdellä
pintaan, jolloin oli vaarana tulla huomatuksi. Tiukan paikan tullen
ainoa mahdollisuus oli katkaista siima ja laskea saalis siimoineen
menemään.
Rautatiesillalla ja sen tuntumassa
Harvemmin retkemme
ylsi siltojen eteläpuolelle edes Jyränköön saakka. Rautatiesilta sen
sijaan oli jossain vaiheessa 50- 60-lukujen vaihteessa ajoittainen
seikkailukohde. Yleensä vaan vietettiin aikaa junia odotellessa ja
päivää paistatellen. Eräs kerta on kyllä jäänyt mieleen. En muista enää
ketkä kavereista innostuivat kiipeämään rautatiesillan isojen
tukikaarien selkää pitkin ylös ja sieltä sillalle. Tietysti ohikulkijat
näkivät temppuilun ja hälyttivät paikalle poliisin. Poliisi asteli
alempana olevalle maantiesillalle, pysähtyi sillan keskivaiheille ja
alkoi huudella meille kehotuksiaan. Kuuntelimme aikamme hiljaa, kunnes
joku rohkeni huutaa takaisin ”paa pillit pussiin”. Herättihän se
joukossa hilpeyttä. Poistuimme kyllä sillalta kaupungin puolelle,
varoen kuitenkin joutumasta kyseisen poliisin ulottuville. Emmekä häntä
kyllä onneksi nähneetkään.
Toinenkin
tapaus rautatiesillalta muistuu, kun kaverit keksi laskeutua
siltapilarin kohdalta ratapölkkyjen välistä siltarakenteiden varaan.
Junan lähestyessä he nostivat päänsä ratapölkkyjen välistä ja
tuijottivat lähestyvää junaa, junan ollessa tarpeeksi lähellä vetivät
päänsä takaisin ratapölkkyjen alle. Pieni ihme oli, että junan
kuljettaja asiaan pahemmin reagoinut. Kyllä junan pilli huusi, mutta ei
mielestämme mitenkään huomiota herättävän pitkään. On mahdollista,
ettei hän edes huomannut kyseisiä pölkkypäitä.
Yksi juniin
liittyvä hupi kolikoiden kiskoille asettelun lisäksi oli ruuti. Ruuti
oli vapaasti ostettavaa rautakauppatavaraa ainakin pienemmissä erissä.
Hankimme kyseistä ainetta. Emme heti keksineet missä olisi sopiva
paikka tempun toteutukselle. Kolikoita pystyi asettelemaan kiskoille
vaikka ratapiha-alueella mutta ruuti tuntui ongelmallisemmalta. Kunnes
päädyttiin suorittamaan operaatio harjupaviljongin ja sähkölaitoksen
välisen harjuleikkauksen kohdalla. Sillä kohdalla saapuvien ja
lähtevien junien nopeus oli mielestämme sopiva. Ruudit valutettiin
ohuehkona norona sähkölaitoksenpuoleisen ratakiskon selkään niin
pitkälle matkalle kun ruutia riitti. Junien aikatauluista meillä ei
ollut mitään tietoa, joten seurasi epämääräisen pituinen odottelu.
Ilman ollessa aurinkoinen ja tyyni, ei tarvinnut olla huolissaan ruudin
ominaisuuksien-, eikä kiskoilla säilymisen suhteen. Aikamme
odoteltuamme alkoi rautatiesillan eteläpäästä kuulua lupaavaa jyrinää.
Asetuimme sähkölaitoksenpuoleisen harjanteen päälle hieman näkösuojaa
hakien. Kyykimme kuin kaukopartiomiehet konsanaan jännittäen, mitä
tulee tapahtumaan. Näkyviin tuli raskas dieselveturi normaalilla
lähestymisnopeudella suuntana asema. Kuljettaja huomasi meidät
penkereeltä. Ikään kuin aavistaen jotain, hän työnsi päänsä junan
sivuikkunasta tähystäen radan suuntaan. Junan ollessa kohdallamme,
alkoi veturin pyörien ja kiskon välissä leimahdella. Kuljettaja huomasi
myös leimahdukset. Eipä hän muuta voinut kuin puida meille nyrkkiään.
Sen päivän operaatio oli suoritettu ja marssimme paikalta tyytyväisinä
kohti uusia seikkailuja.
Puistoissa
Kesäisin
puistoissa oli kaupungin pystyttämä erikoiset keinut. Niissä oli pitkä
keinulauta kahden pukkirakennelman välissä, paksujen ketjujen varassa.
Keinuun mahtui kerralla useampia keinujia. Keinussa istuttiin
perätysten. Vauhdinantajat seisoivat keinulaudan molemmissa päissä
ketjujen välissä. Vauhdin lisääntyessä keinulaudalla istujien olo
muuttui nopeasti tukalaksi, koska laudalla pysymiseksi ei ollut muuta
keinoa kuin pitää puristusotteella paksun keinulaudan reunoista. Paras
tapa oli tarttua toisella kädellä etupuolelta laudan reunasta ja
toisella kädellä takapuolelta laudan reunasta. Keinusta suoritettiin
myös pituushyppyä. Otettiin vauhti keinun päässä seisoen tai istuen.
Keinusta lensi pitkälle, varsinkin seisten kun osasi vielä ponnistaa
oikea-aikaisesti. Myöhemmin kyseiset keinut jäivät pois käytöstä, ehkä
osin vaarallisuutensa vuoksi.
Pallopeleistä yleisin oli puistossa pelattu pesäpallon muunnelma, jota nimitimme kolmeksi- maaliksi.
Talviharrastukset
50-luvun
alkuvuosien talviharrastukset olivat hiihtopainotteisia. Puistoihin
pystytettiin kaupungin puolesta kelkkamäkiä, jotka alkuvuosina
purettiin aina keväisin ja tilalle pystytettiin aikaisemmin mainitut
keinut.
Hiihto
Hiihtämässä
käytiin useimmiten Niemelän metsiin hiihtämällä tehdyillä laduilla.
Suosittu mäenlaskupaikka oli meidän ”Kummuksi” nimeämällä paikalla,
joka jäi myöhemmin rakennetun Laukkamäenkadun ja sen varteen
rakennettujen omakotitalotonttien alle. Kummulla kävi niin paljon
laskijoita, että lopputalvesta koko kummun pinta oli kova kuin jyrällä
ajettu. Mäessä oli lumesta tehtyjä hyppyreitä, joissa käytiin kovia
keskinäisiä kilpailuja. Hyppypituudet eivät olleet kahta kolmea metriä
pidempiä, silti jyvät saatiin eroon akanoista. Hyppyjen pituuserot
mitattiinkin senteissä eikä metreissä. Usein kaikki hyppääjät mahtuivat
puolen metrin sisään.
Luistelu
Luisteluharrastus
virisi sitä mukaan kun 50- luvun pulivälin aikoihin aloimme saada
irtoterä- luistimien (Nurmeksien) jälkeen kunnon kiinteäteräisiä.
Lisäksi alkoi myyntiin ilmestyä ensimmäisiä jääkiekkomailoja. Pojilla
pelkän luistelun lisäksi tuli jääkiekon harrastus. Ennen luistelutaidon
kehittymistä riittävän hyväksi, jääkiekkoon liitettäväksi, olivat piha-
ja katupelit vallalla ympäri kaupunkia. Pihapelit kestivät myöhään
iltaan, jos vähänkin keinovaloa oli saatavilla. Valojen puute ajoikin
monet pelaamaan kadulle katuvalojen loisteeseen. Lisäksi kadut olivat
kovapohjaisia, joilla kiekko liukui hyvin. Jää-, tennis- ja kumipalloja
käytettiin myös paljon pelivälineenä vaikka mailana olikin
jääkiekkomaila. Mielenkiintoinen muutos omassa kaveripiirissä tapahtui
siinä vaiheessa kun alettiin pelata enemmän jäällä luistimilla. Ne,
jotka omaksuivat lajin paremmin, muodostivat luonnollisesti oman
ryhmänsä. Vastaavasti vähemmän lajista kiinnostuneet eivät juuri
kentälle tulleet. Tässä vaiheessa elettiin 60-luvun taitteessa.
Kailaan
kenttä Maaherranpuistossa oli useamman korttelin laajuisen poikajoukon
pelipaikkana. Erillistä kenttävalaistusta ei sielläkään alkuun ollut.
Lumiluistimet
Ennen varsinaisen
luisteluharrastuksen yleistymistä saimme kokea aivan mielestämme oman
innovatiivisen oivalluksen. En ainakaan muista, että olisin missään
aikaisemmin nähnyt kyseistä lajia harrastettavan. Keksintö syntyi
omissa pihapiireissämme. Kysymyksessä oli lumiluistin. Muistaakseni se
sai alkunsa jonkun kaverin katkenneesta hiihtosuksesta. Joku oivalsi
katkaista vaurioituneen suksen siteen etu- ja takapuolelta niin, että
siteen alle jäi vain vajaa puoli metriä suksea. Siteen etupuolelta
pojan etureuna pyöristettiin. Näin oli meidän mielestä syntynyt hyvä
uusi tuote. Tällaisella parilla pystyi luistelemaan hiihtomonot jalassa
kovilla lumipinnoilla kuten hiekoittamattomilla jalkakäytävillä,
kaduilla ja puiston käytävillä. Harrastus alkuvaiheessaan aiheutti vain
sen, että sukset katkeilivat pojilla aikaisempaa useammin, jokaisen kun
piti saada lumiluistimet.
Makasiininmäessä
Meidän poikien ja
tyttöjenkin yhteinen suosittu mäenlaskupaikka oli Makasiinin mäki. Mäki
löytyy vieläkin Seminaarin takaa. Se alkoi Rajakadun päästä, Lyseon
takaa kadun korkeimmalta kohdalta. Katu laski hyvän vauhdin antaen
Seminaarin ohitse Maaherrankadulle. Hyvän kelin vallitessa saattoi
liuku yltää Lampikadun kulmaan asti. Laskun teki haastavaksi mäessä
olevat kaksi lähes yhdeksänkymmenen asteen käännöstä. Ensin oli hyvin
viettävä vajaan sadan metrin alkuliuku. Sitä seurasi tiukka käänne
oikeaan, joka oli vielä näkyvyyden suhteen olematon. Lasku jatkui
huippunopeudella runsaan kaksikymmentä metriä, kohdaten tiukan
käännöksen vasempaan. Käännöksen jälkeen, loppuliuku rauhoittui kadun
loivenemisen myötä. Sen verran meillä oli itsesuojeluvaistoa, että
yleensä kukin vuorollaan olimme mutkavahteina siinä pahemmassa
ensimmäisessä mutkassa. Yksin ja kaksinkin laskiessa turvallisuudesta
jouduttiin tinkimään ja laskettiin ilman mutkavahtia. Sen johdosta
sattui joskus, että laskettaessa ”sokkona” mutkassa tulikin vastaan
auto. Ainoa keino välttää yhteentörmäys tai alle joutuminen oli ohjata
laskuväline suoraan, joskus melkoisenkin aurausvallin yli. Vallin
ylitykset saattoivat olla hyvinkin epäpuhtaita ja jäseniä väänteleviä.
Suosituinta
mäenlaskukalustoa olivat potkukelkat, mahakelkat, myöhemmin
rattikelkat. Olipa joillakin omatekoisia ”lumijapeiksi” kutsuttuja
yksisuksisia mäenlaskuvälineitä. Laitteessa suksen- tai jalaksen varaan
oli rakennettu istuinpuu ja lisäksi oli edessä poikkikapula. Laite
muistutti hieman lasten sen aikuisia puuhevosia. Laskeminen tapahtui
istumalla hajareisin kyhäelmän päällä, jaloilla kevyesti tukemalla ja
pitämällä poikkikapulasta käsin tukevasti kiinni. Laite vaatii hyvää
tekniikan ja tasapainon hallintaa päästäkseen hyvään ja vauhdikkaaseen
suoritukseen.
Pulkat olivat
50-luvun puolella vanerisia ja ne eivät olleet kyseisessä mäessä kovin
suosittuja, kyllä niilläkin laskettiin, mutta vauhdit niillä jäi
alhaisemmiksi teräsjalaksisilla kelkoilla.
Päin kuusta
Ehkä
vauhdikkaimman, jopa vaarallisimmankin laskukerran muistan elävästi.
Meitä oli puolisen tusinaa potkukelkoin varustautuneina mainitussa
mäessä. Alkuun lasketeltiin kukin kelkoillamme. Vaihtelua hakien,
päätettiin laskea suosittuna potkukelkkajunana. Asetimme kelkat
peräkkäin niin, että ensimmäisessäkin kelkassa istuimella oli
matkustaja. Välillä olevat istuivat myös kelkan istuimella ja ottivat
etupuolella olevan kelkan käsipuusta otteen. Viimeisen kelkan
jalaksilla seisoi ”jarrumies”. Alkuvauhti otettiin juoksemalla. Kun
vauhtiin oli päästy, jokainen hyppäsi paikalleen. Oltiin hyvässä
vauhdissa, riemunkiljahdukset raikuen selvitimme ensimmäisen mutkan,
tosin hieman liikaa vasempaan reunaan luistaen. Seuraavaa vasemmalle
kääntyvää mutkaa ennen tapahtui outo muljahdus vasemmalle, jonka
seurauksena oli väistämätön törmäys Seminaarin tontin kulmalla, aidan
ulkopuolella olevaan iki-kuuseen. Törmäys oli niin kova, että lähes
kaikki kelkat vaurioituivat, osa lähes käyttökelvottomiksi. Jalakset ja
muutkin metalliosat menettivät muotoaan. Vahinko oli sitä suurempi mitä
uudempi kelkka oli. Muistan yhden kelkan jalaksen lävistäneen kaverin
housunlahkeen. Hetkeä aikaisemmin raikuneet riemunhuudot muuttuivat
hetkessä itkunsekaiseksi valitteluksi.
1960-luku
Heti vuosikymmenen
alkuvuosina aloimme irtaantuminen lapsuudestamme. Erkanimme ilman
suurempaa kaipuuta tuntien toisistamme. Siirryimme kansakouluvaiheesta
seuraaville kukin valitsemallemme opintoasteelle. Asunto-osakeyhtiö
Kymenkartanon talossa ei 50-luvun alkuperäisasukkaista, 60-luvun
pulivälissä asunut enää juuri ketään. Taloon liittyen jäi monta hauskaa
muistoa elämään. Asukkaat olivat mukavia, sopuisia, hauskoja,
omanlaisiaan persoonia. Heistä jokaisesta voisi kertoa oman tarinansa.
Itse muutin talosta 70-luvun puolivälissä.
|
|