|
|
Marja Melfsen:
Minun Heinolani
Minun siltani
Jyrängön kylässä asuville sillat olivat portti suureen
maailmaan. Sillan ylitys muutti arkisen maailman seikkailuksi. Sillan
tällä puolen olivat mökit matalia, niissä asui köyhiä perheitä, kaikki
samanlaisia ruutuesiliinaisia lettipäitä tai vaihtoehtoisesti
sarkapuseroisia ilkeitä pojanvintiöitä, jotka olivat hyviä vain yhdessä
lajissa, nimittäin tyttöjen kiusaamisessa. Tällä puolen olivat
hiljaisina huokuvat metsät, polut ja hiihtoladut, toisella puolen
rusettipäiset, rimpsuhameiset tytöt ja elämää kuhisevat kadut,
kerrostalot, katulamput ja linja-autot.
Tällä puolen mitättömät osuuskaupat mitättömine tavaroineen, tiskin
takana Sirkka-täti, joka kyllä osasi hymyillä, mutta täällä oli myös
unelias talouskauppa, jonka leipä joskus oli homeista. Sillan toisella
puolen nakkikauppa ja lauantaimakkara- kauppa, äveriäät kauppiaat
tuoreine, tuoksuvine tavaroineen. Niinpä niin, kaikki mikä teki elämän
mielenkiintoiseksi, oli siltojen toisella puolella.
Ei pidä luulla, ettei sillalla olisi ollut muutakin käyttöä kuin vain
paratiisin porttina oleminen. Varsinkaan rautatiesilta ei ollut meille
jyränköläisille pelkkä joen ylityspaikka. Siellä käytiin ihailemassa
auringonlaskua, haaveilemassa poikaystävistä tai sellaisen kanssa
kävelemässä. Tai vain ajettiin junalla Jyrängön pysäkiltä kaupunkiin ja
kuunneltiin ratapölkkyjen kuminaa rautaisten kehikkojen yllä.
Syksystä kevääseen, vuodesta toiseen, rehjustettiin siltojen yli
kouluun ja takaisin. vaikka aamut olivat huikaisevan kauniita ja
pakkasen huurruttamat koivujen oksistot olivat kuin valkeaa pitsiä,
sitä ajatteli vain kouluun ehtimistä ja toivoi, että juuri tänään olisi
sellainen päivä, ettei kukaan kiusaisi. Ja rautatiesilta kohosi joen
yllä vaaleanpunaisena hehkuen, jokainen pultti muistuttamassa isän
rohkeudesta ja sinnikkyydestä.
Kansainvälisen laman pyyhkiessä jo heinolalaisia koteja, keväällä 1929
isä vielä rakensi perheelleen uutta kotia Jyrängön kylään. Mutta
huhuttiin, että työttömyys uhkasi yhä useampia. Suusta suuhun kiersi
tarinoita siitä, miten lama oli kouraissut ihmisiä, miten monet olivat
sen alla sortuneet. Kun isä kuuli, että Kotkan konepajalla töitä riitti
ja palkat olivat Heinolaa korkeampia, hän alkoi monen muun Jyrängön
nuoren miehen tavoin haaveilla paremmasta tulevaisuudesta. Ei vain
itselleen, vaan myös pienelle perheelleen, johon kuuluivat nuori vaimo
ja kaksivuotias tytär. Ja ennen kuin kesä oli kulunut puoleen väliin,
puolivalmis talo oli myyty ja uusi omistaja ottanut lainan harteilleen.
Huonekalut varastoitu naapurin ullakolle ja hankittu työpaikka ja
asunto Kotkasta.
Kului kaksi vuotta, paljon työtä ja iloa, mutta myös vastasyntyneen
lapsen kuoleman aiheuttamaa surua, ennen kuin Kivistön perhe jälleen
palasi entisille asuinsijoilleen. Talon uusi omistaja oli sillä välin
häipynyt, suuri osa irtonaista lautatavaraa mukanaan, jättänyt maksut
maksamatta, pankin ja takuumiesten huoleksi.
Isä otti jälleen talon lainoineen omiin nimiinsä ja alkoi rakentaa
siitä mihin oli kaksi vuotta sitten jäänyt. Isästä oli vuosien ja
Kotkan kokemustenkin myötä kehittynyt taitava seppä ja hän sai töitä
parhaillaan rakenteilla olevalta rautatiesillan rakennustyömaalta,
sillanrakennus oli alkanut edellisvuoden kesällä ja edennyt
metalliosien paikoilleen rakentamiseen.
Miehet olivat rohkeita ja kokeneita rakentajia, kaikilla takanaan
kokemuksia vaikeistakin rakennuskohteista. Isällä kokemusta oli
syntynyt Heinolan Konepajalta, suurten tehdaskattiloiden yms.
rakentamisessa, samoin kuin merilaivojen kunnostuksessa Kotkan
Konepajalla. Siitä huolimatta sattui rakennusaikana onnettomuus, jossa
kuoli yksi rakennusmies. Helsinkiläinen Jalo Ahti putosi kesken
niittauksen ja kuoli myöhemmin vammoihinsa. Sillanrakennus oli tuonut
monille niin tervetulleen ansiomahdollisuuden laman keskelle, mutta
ennen pitkää sekin loppui, kun silta valmistui 1932.
Sillan valmistuttua isältäkin loppuivat työt ja edessä olivat
lohduttomat näkymät. Siltatyömaa oli kuitenkin suuresti edesauttanut
perheemme taloutta, niin että isä oli saanut ensimmäisen asuinhuoneen
valmiiksi ja oli voitu muuttaa siihen. Tällä välin perhe oli kasvanut
poikalapsella ja uudessa kodissa vietettiin lapsen kastajaisia.
Koko perhe oli paikalla, kun syyskuussa 1932 vietettiin rautatiesillan
juhlallisia vihkiäisiä Heinolan uudella asemalla. Juhlajuna puuskutti
asemalle mukanaan itse tasavallan presidentti P.E. Svinhufvud
puolisoineen. Vihkiäisissä lienee esitetty arvokasta ohjelmaa niin kuin
vihkiäisissä tavataan esittää. Isä joviaalina miehenä nautti
tilaisuudesta suuresti, mutta torpparin tyttärenä äiti koki lievää
vaivautuneisuutta nähdessään jäykkäniskaisten suojelukuntalaisten
ojennuksessa seisovat rivit.
Vuodet kuluivat, mutta rautatiesilta pysyi edelleen Heinolan
maamerkkinä, vaikka sen merkitys liikenteelle oli suuri pettymys, niin
rakentajilleen, kuin Heinolan kaupungillekin. Muutama visionääri, kuten
sokea tohtori Kivinen, jaksoi edelleen puuhastella ja suunnitella rataa
Heinolasta edelleen Mikkeliin. Lukemattomat olivat ne kerrat, kun
itsekin jouduin vastentahtoisesti kirjoittamaan tohtori Kivisen
iänikuisen vanhalla kirjoituskoneella hänen kuolettavan tylsiä
haaveitaan paperille. Äiti oli Kivisen luotettu ystävä ja hän minut
sinne aina hommasi.
Aika ajoin vuodatin kirjeissäni omaisille tai päiväkirjoissani tekstiä,
jossa usein vilahteli silta, ikään kuin osoituksena siitä, miten
rautatiesilta oli läsnä kaikessa mitä tein tai ajattelin.
Kirje sisarelle Helsinkiin 1950-luvun loppupäivinä:
”…Menin taas tapani mukaan siltaa pitkin ja oli niin ihana, tuulinen
ilma, joka paikassa oli jo syksyn tuntua. Heinola on oikeastaan
kauneimmillaan syksyllä, ja erikoisesti nautin kulkea tällaisena
leutona syksyiltana, kun kaikki valot heijastuvat Kymen pintaan. Ei
mikään paikka maailmassa voi olla kauniimpi kuin tuo Kymi iltaruskon
tai kuutamon hohteessa. Kun yksin tulen siltoja pitkin, pysähdyn ja
katselen sitä lumoutuneena. Varmasti niitä kohokohtia minun elämässäni.”
Kirjeestä äidille Ruotsin kesältä 1960:
…kuvittelin mielessäni miten hassulta mahtaakaan tuntua taas nähdä
kaikki, ja kävellä Heinolan siltaa pitkin kaupunkiin. Näin itseni siinä
asemassa.”
Häivähdys nuoruuden päiväkirjasta vuoden 1960 paikkeilta:
”…Oli niin ihanan lämmin kuutamoilta, kun tulimme Sirkan kanssa rautatiesiltaa pitkin kotiin.”
Päiväkirjalle 1961:
”…Minulla oli yliote kaikkeen olevaiseen.
Harvinainen tunne, ja niin häipyvä. Rautatiesilta ja aurinkoinen raikas
tuuli kasvoilla. Istahdin.”
Itseironialta kuulostava päiväkirjamerkintä niin ikään keväältä 1961, kun vihdoinkin olin löytänyt poikaystävän:
”Sit me mentiin Jyrängön koulun luota virran rantaa, kuljettiin siellä
pimeätä polkua pitkin ja kaupungin ja sillan valot kuvastuivat veteen.
Sit me katseltiin rautatiesillalta, kun Päijänne-ajajat painu pitkin
maantiesiltaa kaupunkiin päin. Ja ah, oli niin romanttista.”
Elettiin vuoden 1962 kevättä ja kuljin jo työmatkoilla sillan yli. En
ollut sen kummempi kuin lapsenpiika, eikä palkkani paljon päätä
huimannut, mutta oli hienoa, kun sai käydä työssä.
Siltaa maalattiin nyt, siitä tulisi hennon vihreä. Ylhäältä roikkui
telineitä ja telineillä nuoria miehiä, jotka vilkuttelivat ja
vihelsivät minulle. Teeskentelin, että se oli kiusallista, mutta
oikeasti olin oikein otettu asiasta. Ehkä tein siihen aikaan asiaa
siltojen yli kaupungille enemmänkin kuin olisi ollut tarpeellista.
Siltasaaressa pääsin yllättäen lähikosketukseen yhden nuoren
maalaripojan kanssa, kun hän käveli vastaani. Hän oli eräs niistä
viheltelijöistä. Poika lyöttäytyi juttusille kanssani ja ennen pitkää
olimme tehneet illaksi treffit. Hän oli helsinkiläinen ja hänen nimensä
oli Lasse. Illalla Lasse sai minut houkuteltua korjattavalle, vielä
keskeneräiselle rautatiesillalle. Keväinen yö oli vielä pimeä ja
kävelimme rautatiesiltaa, jossa irralliset lankut nousivat silloin
tällöin pystyyn, kun haparoimme sillan kävelykäytävää eteenpäin.
Minulle selvisi pian, että Lasse oli, paitsi hullun rohkea, myös kaikin
puolin hullu. Kivisen kaiteen kohdalla, suoraan mustana virtaavan joen
yllä, hän heilautti itsensä ylös kaiteelle ja vakuutti pystyvänsä
kävelemään kapeana jatkuvaa rautakaidetta pitkin horjahtamatta.
”Ei sinun minulle tarvi mitään näyttää, älä herranen aika kävele eteenpäin, tule alas sieltä, ole kiltti!”
Mutta vaikka kuinka anelin, Lasse ei uskonut minua, vaan jatkoi
kaiteella kävelemistään, kunnes horjahti – kävelykäytävän puolelle.
Olin saanut tarpeekseni ja jätin saman tien melko jäätävät hyvästit
Lasselle.
”Jos putoat Kymeen, niin minä en ainakaan halua olla sitä todistamassa.”
Myöhemmin en katsonut tarpeelliseksi kerskailla yöllisestä
seikkailustani kenellekään, varsinkaan äidille ja isälle. Lassea en
nähnyt enää koskaan, mutta vihreäksi maalattu silta jäi ainaiseksi
muistoksi tapauksesta.
Silta ei enää ole vakituisen kulkureittini varrella. Minulla ei enää
ole vakituista kulkureittiä. Kun nykyään satunnaisesti kuljen sillan
ohitse tai siltaa pitkin, tuntuu että arvoni ovat menneet päälaelleen.
Silta on portti menneisyyteen ja johonkin, josta ennen piti pyrkiä
pois, mutta jonne nykyään mieli päinvastoin halajaa.
Siellä seisoo vielä vanha kotitalo entisellä paikallaan.
|
|