|
|
Jaakko Taarasti:
Minun Heinolani
...ja heinolalaiseni
Perimätiedon mukaan isäni vaari, Josef Söderberg, oli
seitsemänvuotias, kun hänen perheensä häädettiin torpastaan Heinolassa.
Josef oli syntynyt 1839, joten häätö tapahtui 1846. Josefin perheelle
neuvottiin, että he voisivat mennä Paininpuu-nimiseen paikkaan, joka
oli asumatonta aluetta noin 10 km päässä kaupungista.
Sinne Josefin perhe muutti, koska muutakaan vaihtoehtoa heillä ei
ollut. Josefin perheeseen kuuluivat isä Tuomas ja äiti Maria sekä kolme
lasta, joista Josef oli vanhin, hänen sisarensa Karoliina Vilhelmiina
oli viisi ja veli Otto kaksivuotias. Maria odotti lasta, Agatha
Carlottaa, jonka sanotaan kuolleen jo lapsena.
Perhe joutui jättämään kotinsa Jyrängön partaalla kaupungin puolella,
[nykyisestä] rautatiestä hiukan alajuoksulle päin. Irtaimistoakin
pidätettiin häädön yhteydessä. Torpan paikasta olen kuullut Väinö
Söderbergiltä Attenkadulta; hän kertoi kuulleensa, että vaarinsa oli
asunut siinä. Paikalla oli ollut pitkään kiviä rakennuksesta sekä
jonkinlaista asumisesta jäänyttä kasvia, kuten oireaa, jotka nyt on
”sotkettu” Väinön sanojen mukaan.
Perimätieto kertoo irtaimiston pidättämisestä, että kun perhe saapui
Paininpuulle, he majoittuivat sammaloituneen, kaatuneen puun viereen.
Siinä ”asuessaan” he huomasivat puunrungon terveeksi ja vahvaksi
sisältä. Tästä puusta tehtiin sahtikuurna, joka on yhä tallella sekä
pöytä, joka on lahjoitettu Hollolan kotiseutumuseoon. Sahtikuurna ja
pöytä tehtiin nimenomaan sen takia, että irtaimisto oli takavarikoitu.
Paininpuu oli varmaankin hyvä paikka ajatellen kalastusta ja
metsästystä, mutta maanviljelyn kannalta se oli luokkaa, jota huonompaa
ei ole, yhtä huonoja kyllä. Maasto on erittäin kivinen, siellä
käydessäni olen nähnyt valtavat kiviröykkiöt pienten peltotilkkujen
ympärillä. Mutta kyllä siellä vaan elettiin; lapsia syntyi yhteensä
kymmenen, edellä mainittujen lisäksi Anders Vilhelm, Adolf Frederik ja
Karl sekä toinen Adolf Frederik, ensimmäinen kuoli, ja tytöt Fredrika
ja Maria, joista Maria kuoli myös lapsena.
Josefista tuli Paininpuun seuraava isäntä, kuten vanhimman pojan
oikeus, paremmin kuin velvollisuus, oli siihen aikaan. Josef avioitui
Heleena Samuelintyttären kanssa, joka oli syntyjään Myllykylän
Sinilähteen seutuvilta. Otto piti torppaa Läpiällä ja hänen kuolemansa
jälkeen veli Karl nai lesken, ja tuli torpan isännäksi. Anders Vilhelm
piti Hakamäen torppaa ja Frederik Korven torppaa. Näin Paininpuun
Söderbergit asuttivat Heinolan läheisyydessä sen syrjäseutuja.
Fredrikasta on mainittava, että hän muutti Petrogradiin ja osoitti näin
jonkinlaista aloitteellista kyvykkyyttä köyhien ihmisten oloissa.
Tärkein elannonanti on varmaakin ollut Kymijoki, joka torppien kohdalla
laajenee järvimäiseksi Konnivedeksi. Rahaa Paininpuulle tuli ainakin
voin myynnistä. Voita tuotiin Heinolaan tiettyihin perheisiin, joiden
kanssa asiasta oli tietysti sovittu etukäteen. Yksi perheistä oli
insinööri Hartevan perhe. Mummoni Amanda Akseliina, Heleenan ja Josefin
tytär, kertoi, että kun hän oli vienyt voita Harteville, hän oli nähnyt
ihmeen: Hartevan tyttärellä oli punaiset tumpit, lapaset. Torpan
tyttären tumpit olivat luonnonvillojen värisiä, mustia, valkoisia ja
näiden sekoitusta, harmaata.
Tämä Harteva toi Suomeen Jehovan Todistajien uskonnon, heitähän joissain yhteyksissä sanotaan vieläkin hartevalaisiksi.
Toinen voin vienti paikka oli Toropov. Liekö hän ollut opettaja jossain
koulussa tai sitten sosiaalista mieltä omaava rikas heinolalainen;
ainakin rouva Toropov opetti lapsia lukemaan, myös torpparien lapsia,
joiden joukossa oli myös mummoni Akseliina. Tavausharjoituksissa rouva
Toropov antoi tahtia saksilla ja kun välitunnilla tai muulla
vapaa-ajalla lapset olisivat jotain leikkineet, rouva Toropov kielsi
sen, perustellen, että kansan lasten täytyy käyttäytyä kiltisti eikä
mitään turhaa tarvita.
Mummo oppi siellä lukemaan, kirjoitustaito oli olematon, vain nimensä
hän pystyi tarvittaessa kirjoittamaan. Pappa Jooseppi taipaleelta oli
myös oppinut lukemaan, nimenomaan fraktuuratekstiä ja tarvittaessa
piirsi puumerkin, joka oli risti, hyvin alkeellisesti, kynä kun ei
pysynyt kädessä kuten apellaan Josefilla. Josefin puumerkki Taarastin
tilan ostopapereissa oli suunniteltu ja huolella piirretty, varmaan
harjoiteltukin. Josefin puumerkistä olen teettänyt riipuksia, joita
olen myöntänyt kaikille suvun naisille, joilla on tai on ollut
sukunimenä Taarasti. Rahaa siis tuli jostain ja enemmän sitä
kulutettiin; nykyään sitä sanotaan rikastumiseksi.
Akseliina meni naimisiin 18-vuotiaana 11.6.1890 Jooseppi Eerikinpoika
Mikkolan kanssa, joka oli Taipaleen kartanoon kuuluvan Mikkolan torpan
poika. Tämän takia häntä kutsuttiin Mikkolaksi, varsinaista sukunimeä
ei ollut eikä kai tarvitakaan. Torppa oli iso, taksvärkkinä oli mies
hevosen kanssa joka päivä. Iso oli myös kartano, mies ei päivässä
ehtinyt kiertämään sitä. Sen alueella oli seitsemän järveä ja lampea ja
kartanossa oli myös seitsemän koiraa, joiden nimet olivat: Nikkel,
Nakkel, Vikkel, Sukkel, Hettu, Kettu ja Rillitiena. Myöhemmin torpan
paikalta on joku kartanon pojista pitänyt osaansa kartanosta ja paikkaa
on kai kutsuttu Heponiemen kartanoksi.
Paljosta taksvärkistä huolimatta torpparin perhe oli hyvin
toimeentuleva. Sitä todistaa sekin, että pappani Jooseppi osti hopeisen
avaimella vedettävän taskukellon itselleen mennessään kihloihin.
Sellaista ei monella torpan pojalla tai vävyllä ollut, ja olihan se
harvinainen talollistenkin keskuudessa. Kello antoi varmaan kummasti
rakkautta nuoren parin välille ja siitä sai Akseliinakin olla ylpeä.
Jooseppi ei ollut mikä hyvänsä, hänellä oli kellokin. Kello on vielä
tallella, tyttäreni poika on sen kolmas omistaja, se on aina jättänyt
yhden sukupolven väliin omistajalta toiselle siirtyessään. En ole
kuullut, että kuinka pian pappa oppi katsomaan kellosta ajan.
Joosepin ja Akseliinan häissä oli tarjoilua tavan ja mahdollisuuksien
mukaan, pöydällä, joka oli tehty itsestään kaatuneesta ja
sammaloituneesta puusta, jonka kyljessä Paininpuulla ensin asuttiin
vuonna 1846. Pöydän päältä oli myös Akseliina kastettu, mikäli pappi on
edes lähtenyt Paininpuulle kasteen takia tai häntä on edes pyydetty
siihen. Nuorella parilla on varmaankin ollut puhemies sen ajan tavan
mukaan, ei kai Paininpuulle olisi sulhanen muuten pitkää kinttupolkua
pitkin eksynyt. Tapana ei myöskään ollut jättää avioliittoa pelkästään
niin epävarman ja ailahtelevan kuin rakkauden varaan.
Paininpuulla oli taksvärkkiä vähän. Itä-Häme-lehdessä ja jonkinlaisessa
Päijät-Hämeen maakuntajulkaisussa kutsuttiin Tuomas ja Josef
Söderbergiä metsänvartijoiksi. Luulen, että se johtuu siitä, että
heidän torpparisopimuksessaan määrättiin metsäpalojen sammutuksesta,
metsän varkaiden, kuten luvattomien metsästäjien tarkkailusta ynnä
muusta. Myöhemmin ne ovat olleet velvollisuuksia ilman torppaakin,
kuten ovat vieläkin. He olivat torppareita eikä tällaisilta metsään
häädetyiltä, jotka mummon kertoman mukaan söivät pettuakin, Heinola
paljon vaatinut. Kukaties joku yksityinen olisi ollut vaativampi.
Lapsena minulle kerrottiin, että Heinolassa olisi joku mäki tai harju,
jonka Josef on taksvärkissä istuttanut ja jonka puut ovat aina rivissä,
katsoi mistä suunnasta tahansa. En ole kylläkään tätä mäkeä nähnyt.
Kun Paininpuulla oli eletty noin 45 vuotta, työtä tehty ja säästetty
sekä vävy tullut, oli aika ostaa itselle oma tila. Sellainen löytyi
Hollolan Noitalasta. Taarasti-niminen tila, jonka Josef ja Heleena
ostivat 9.2.1891. Taarasti tuli myös Mikkolan tilalle sukunimeksi
nuorelle parille. He viljelivät kaksi vuotta sekä Paininpuuta että
Taarastia ja menivät sitten 1893 puhumaan Heinolan kaupungin herroille,
että luopuisivat Paininpuusta, kun ovat ostaneet oman tilan.
Tämä kaksi vuotta oli varmaankin aikaa, jolloin he mielestään
varastivat irtaimistoaan Taarastille. Josef muisti, kuinka oli
7-vuotiaana 1846 vaihtanut torppaa ja irtaimisto oli pidätetty. Hän
varmaan ihmetteli herrojen myötämielisyyttä, kun he sanoivat, että
totta kai saatte muuttaa, kun on oma talo. He saivat luvan viedä kaiken
irtaimistonkin mukanaan. ”Sehän on teidän”, he sanoivat. Josef ja
Heleena eivät olisi nöyryydessään jättäneet kaupunkia pulaan: heillä
oli mukana Heleenan veli, mummoni Akseliinan eno Erik Nurminen, joka
olisi alkanut torpanpitoon, jos olisi vaadittu. Hänen ei tarvinnut
jäädä Paininpuulle, sinne tuli joku toinen Erik, jota alettiin kutsua
Erik Paininpuuksi.
Minäkin näin Erik Nurmisen, käydessämme Lusissa kunnalliskodissa mummon
kanssa. Samalla reissulla kävimme Paininpuulla. Lähdimme kävelemään
sinne paikalta, jota mummo kutsui Plaaniksi, siellä asui papan sisko
Mikkolan Ida. Hänen talonsa taaimmainen huone ei kai tullut valmiiksi,
asuttavaan kuntoon, koskaan. Pirtin uunissa oli jälkiä, kun siihen oli
1918 taisteluissa lentänyt luoteja. Mökki ja tontti siirtyivät kai
Idalta seurakunnalle.
Matka Paininpuulle oli pitkä, aivan kapea polku. Joskus näkyi puiden
lomasta vettä, mummo kutsui yhtä Pikilammeksi. Uin Paininpuunlammessa
ja mummo pesi silmänsä, kuten hän sanoi. Paininpuun asukkaiden nimi oli
kai Lossi, vaimo tunsi mummon ja oli ystävällinen, siinä tapaamisessa
vuodatettiin jokunen kyynel. Metsän alussa kaupungista lähtiessä oli
paljon lehmiä laiduntamassa kaupungin mailla, omistajia olivat
kaupunkilaiset. Jokaisella, jolla oli mahdollisuus pitää lehmää, piti
sitä, koska maassa oli sodan takia elintarvikkeista pulaa.
Elämä Hollolassa jatkui. Josefia vaivasi hammas, kuten ennenkin.
Päivällä täytyi pitää aina piippua suussa, etteivät hampaat osuneet
yhteen, se sattui kauheasti. Yöksi suuhun laitettiin veistetty puupala,
joka piti vielä sitoa narulla kiinni, ettei nukkuessa putoa ja hampaat
osuvat yhteen. Heleenan silmää särki kolme viikkoa kovasti, sitten
silmä putosi pois. Sanoivat sen olleen kuin nappi, verta oli tullut ja
naiset siunailleet kovasti. Jonkin ajan kuluttua jäljelle jäänyt silmä
sokeutui. Silti hän pysyi perheen päänä ja piti komennon. Hän kävi
kokoukset, kun Noitalassa toimitettiin isojako, kohta Taarastiin muuton
jälkeen. Josef kävi kokouksissa vain silloin, kun puumerkki täytyi
piirtää pöytäkirjoihin. Josef ei ehkä voinut hammasvaivan takia puhua.
Kumpikaan ei käynyt lääkärissä vaivansa takia.
Joku nokkela lehtimies kirjoitti Heleenan kuoltua Etelä-Suomen
Sanomissa hänestä: ”Hän teki työtä ja teetti”. Se oli varmaan oikeaan
osunut totuus hänen elämänasenteestaan. Heti ensimmäisenä
Taarastin-vuotena heiltä takavarikoitiin nuotta, siinä oli liian tiuha
perä. Siitä tuli sakkoakin maksettavaksi. Sakon vaihtoehtona olisi
ollut ”vesi ja leipä” -vankeutta. Liekö nuotta ollut Paininpuulta vai
oliko pappa tuonut sen Taipaleelta. Syytteessä syytettiin jopa
Päijänteen kalojen vähenemistä, kun kalan sikiöt kulkeutuvat Vääksyssä
Vesijärvestä Päijänteeseen. Uuden nuotan kutomisessa oli valtava työ.
Nuorempi tytär Matilda kihlautuu ja kuulutetaan kahdesti Pitkänsillan
Oskarin kanssa, puhemiehenä Antti Pyhtmäki. Väliin tulee Ryynälän
mäkitupalaisen poika Ultrik. Ero Oskarista tulee, kun se haetaan
tuomiokapitulista Porvoosta. On varmaan pettymys suvulle, kun Oskari on
talollisen poika ja tuleva valmiin talon isäntä ja Ultrik
mäkitupalainen. Hän osoittautuu kuitenkin toimeliaaksi vävyksi, ostaa
useampia tiloja, joista muodostuu kuin uusi talo, ja se tulee myös
sukunimeksi. Matilda kuolee nuorena jouluaattona synnytykseen ja lapset
jäävät pieninä äidittä. Apuun tulee Matilda-serkku Aino Läpiältä
Heinolasta ja pian Aino ja Ultrik vihitään ja lapsia syntyy lisää.
Paininpuulla opittu säästäväisyys jatkui edelleen. Heleenan tyttären
Akseliinan poika, isäni, oli käynyt tivolissa. Heleena paheksui sitä ja
sanoi:
”Sellaset on samanlaista kun jos mä nostan jalkaatain ja sanon,
kattokaa tonne. Itteltäin on menny vaan viis penniä, kun kävin Heinolan
markkinoilla kattomassa apostolien kuvia ja näyttäjä Juuttaan kohdalla
veti narusta ja sanoi, että Juuttaalla oli kukkaro, ja Juuttaan käsi
nousi ja siinä oli kukkaro.”
Pienet olivat Heleenalla kulut huvituksiin elinaikanaan.
Josef oli pienenä päässyt eturiviin Heinolan torilla, kun oli kontannut
jopa ihmisten jalkojenvälistä katsomaan, kun murhamies Kerpeikkari piti
mestata. Sehän peruuntui viime hetkellä, ja Kerpeikkari heti naljaili
mestaajalleen sanoen muun muassa: ”Ei keisar poikaansa tapata”.
Heinolan markkinoilta oli ostettu Paininpuulle Raamattu. Markkinoilla
oli kauppias, jolla oli hevoskuorma Raamattuja. Paininpuun Raamattu oli
saatu halvemmalla, koska se oli pudonnut kuormasta ja hevonen oli
tallannut en päälle. Sen peltikannessa oli hokkien jäljet, mutta eihän
siitä Raamatun sanoma muuttunut. Raamattu on edelleen tallessa
Taarastilla.
Olen ihmetellyt, kun jostakin tulee Paininpuu, kun muuttaa Painipuulle;
jotakin kutsutaan Mikkolaksi, kun asuu Mikkolaa, joistakin tulee
Taarasteja, kun muuttavat sinne ja jostakin Uusitalo, kun perustaa
uuden talon.
Miksi ihmeessä Tuomas ja Josef veljineen ovat Söderbergejä, asuvat
missä tahansa; miksi näillä Heinolan vähäpätöisillä köyhillä oli
voimakas, muista poikkeava suhde sukunimeen Söderberg?
|
|